Asunto-osakeyhtiöiden perustamisilmoitukset kaupparekisteriin vain sähköisesti vuoden 2019 alusta alkaen

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) ottaa käyttöön uuden sähköisen asiointipalvelun asunto-osakeyhtiöille ja keskinäisille kiinteistöosakeyhtiöille 1. tammikuuta 2019. Samalla paperi-ilmoituksista luovutaan, ja perustamisilmoitukset tehdään jatkossa vain sähköisesti. Uusi palvelu on osa YTJ-palvelukokonaisuutta.

Sähköiset perustamisilmoitukset rekisteröidään 29. tammikuuta 2019 lähtien

Tammikuussa tehtävien sähköisten ilmoitusten käsittelyaika PRH:ssa on tavallista pidempi uuden sähköisen palvelun käyttöönoton takia.

Y-tunnuksen saa heti kun PRH on saanut ilmoituksen.

PRH alkaa rekisteröidä sähköisiä ilmoituksia kaupparekisteriin 29. tammikuuta 2019. Jos ilmoitus tehdään kaupparekisteriin viimeistään 31. joulukuuta 2018, PRH rekisteröi paperi-ilmoituksen vanhan järjestelmän mukaisesti.

Tiedot uusista asunto-osakeyhtiöistä sekä niiden osakehuoneistoista ja omistajista siirtyvät automaattisesti uuteen huoneistotietojärjestelmään 29. tammikuuta lähtien. Myös uusien yhtiöiden osakehuoneistojen omistus, panttaus ja rajoitukset kirjataan huoneistotietojärjestelmään.
Maanmittauslaitos (MML) alkaa antaa tietopalvelua huoneistotietojärjestelmästä 29. tammikuuta 2019 alkaen.

Lue lisää uudesta rekisteristä verkkosivustolla: www.osakehuoneistorekisteri.fi

Kaupparekisteri-ilmoitusten käsittelyssä ruuhkaa joulukuussa 2018

Koska loppuvuodesta kaupparekisteriin saapuvien ilmoitusten määrä on suuri, ilmoituksen pitäisi saapua PRH:lle 3. joulukuuta 2018 mennessä, jotta PRH ehtii rekisteröidä ilmoituksen vielä vuoden 2018 aikana.

Lisätietoja:

Esa Kosonen
Hankekoordinaattori
Patentti- ja rekisterihallitus
puh. 040 700 7351

Lalli Knuutila
Rekisteripäällikkö
Patentti- ja rekisterihallitus
puh. 040 505 3572

Jorma Turunen
ASREK-ohjelmapäällikkö
Maanmittauslaitos
puh. 040 179 5335

Paavo Häikiö
Johtava asiantuntija
Maanmittauslaitos
puh. 040 562 1483

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 16.11.2018