Asunto-osakeyhtiöiden sähköisten perustamisilmoitusten rekisteröinti siirtyy

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) otti käyttöön uuden sähköisen asiointipalvelun asunto-osakeyhtiöille ja keskinäisille kiinteistöosakeyhtiöille 2. tammikuuta 2019. Perustamisilmoitus tehdään nyt sähköisesti YTJ-palvelussa. Uusi yhtiö saa Y-tunnuksen heti, kun ilmoitus on lähetetty PRH:lle YTJ-palvelussa.

Vuoden 2019 alusta jätettyjen perustamisilmoitusten käsittelyaika PRH:ssa on tavallista pidempi uuden sähköisen palvelun käyttöönoton takia. PRH alkaa rekisteröidä yhtiöitä tämän hetken tiedon mukaan helmikuun aikana. Tarkemmasta aikataulusta tiedotetaan tammikuun loppuun mennessä.

– Haluamme varmistaa, että palvelu toimii virheettömästi ja että tiedot ovat oikein ja ajan tasalla, rekisteripäällikkö Lalli Knuutila perustelee.

Tiedot uusista asunto-osakeyhtiöistä sekä niiden osakehuoneistoista ja omistajista siirtyvät automaattisesti huoneistotietojärjestelmään yhtiön rekisteröinnin jälkeen. Myös uusien yhtiöiden osakehuoneistojen omistus, panttaus ja rajoitukset kirjataan huoneistotietojärjestelmään. Huoneistotietojärjestelmää ylläpitää Maanmittauslaitos.

Lue ohje asunto-osakeyhtiön perustamisilmoituksesta.

Lisätietoja:

Lalli Knuutila
Rekisteripäällikkö
Patentti- ja rekisterihallitus
puh. 040 505 3572

Esa Kosonen
Hankekoordinaattori
Patentti- ja rekisterihallitus
puh. 040 700 7351

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 14.01.2019