Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Liikeidea ja liiketoimintakonsepti

Missä busineksessa toimimme?

Liikeidean tarkoituksena on antaa omalle organisaatiolle, kumppaneille ja sidosryhmille riittävän ytimekäs ja selkeä kuva, missä liiketoiminnassa yritys haluaa toimia ja miten se tekee sen tuloksellisesti.

Liikeidea määritetään usein vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä tuotteita ja palveluita yrityksemme tuottaa?
  • Kenelle eli mille markkinoille ja asiakkaille tarjoamme edellä mainittuja tuotteita ja palveluita?
  • Miten harjoitamme liiketoimintaamme siten, että se on kilpailukykyistä ja kannattavaa?

Näihin kysymyksiin vastatessa kannattaa pohtia, miten yhtiö erottuu muista alan toimijoista.

Immateriaalijärjestelmän hyödyntäminen

Yrityksen perustamisen ja liikeidean määrittämisen yhteydessä on ensiarvoisen tärkeää luoda menettelytavat ja suojauskäytännöt yhtiön aineettomalle pääomalle, vaikka ei sillä alkuvaiheessa usein merkittävää arvoa uskota olevankaan. Myöhemmin puuttuvat menettelytavat ja suojaamattomuus voivat aiheuttaa hankaluuksia osaamisen hallinnassa, markkinoinnissa tai ovat jopa toiminnan esteinä joissain kohdemaissa.

Huom. toiminimen suoja on "ikuinen" niin kauan kuin yritys toimii. Tavaramerkki on uudistettava kymmenen vuoden välein ja patenttisuoja ylläpidetään vuosimaksuin.

  • Miten huomioimme liikeideassamme tai strategiassamme aineettomien pääomien kehittämisen?
  • Onko yrityksemme suojannut
    • toiminimensä ja missä laajuudessa?
    • tuoteperheet tai tuotteet tavaramerkillä?
    • domainit eri versioineen niin, ettei kukaan pääse häiritsemään lähellä olevalla verkkotunnuksella omaa tavoitettavuuttamme?
  • Onko lisensointi osa liikeideaamme — jos on, millä tuote-/palveluosa-alueilla tai markkina-alueilla? Onko esim. sellaista teknologia- tai menetelmäkehitystä, josta voisi saada lisenssien myynnin myötä tuottoja?
  • Miten varmistamme tietomme alan tekniikan tasosta, trendeistä ja teknisistä ratkaisuista ydinteknologiamme osalta?

Aineetonta pääomaa ovat muun muassa:

Substanssiosaaminen, alan erityisosaaminen
Liiketoimintaosaaminen, markkina- ja toimialatuntemus
Liiketoimintaprosessit, työnjako, toimintatavat
Tuoteinnovointi
Tuotantoprosessiosaaminen
Brandi
Verkosto-osaaminen

Oy Konelaite Ab:n liikeideana on kehittää ja markkinoida edistyksellisiä puunkorjuukoneita ja näiden käyttöä tukevia elinkaaripalveluja Euroopan ja Pohjois-Amerikan urakoitsijoille keskittyen itse metsäkoneiden, erityisesti automaation kehittämiseen, varusteluun sekä kansainväliseen markkinointiin. Avainkomponentteja lukuun ottamatta tuotanto alihankitaan.
Oy Konelaite Ab on rekisteröinyt toiminimen kymmenessä tärkeimmässä myyntimaassa. Päätuote on suojattu tavaramerkillä: HARVE®. Domainit konelaite.fi ja konelaite.com sekä harve.com on myös varattu.
Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 15.01.2016