Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Markkinointikonsepti ja markkinointimix

Miten myymme ja markkinoimme osaavasti ja kustannustehokkaasti?

Yrityksen hyvällä markkinointikonseptilla tarkoitetaan asiakassuuntautunutta toimintafilosofiaa, jota koko organisaatio sitoutuneesti ja tietoisesti toteuttaa siten, että

    • yritys palvelee asiakkaitaan paremmin kuin kilpailijat,
    • kykenee saavuttamaan määrittämänsä tavoitteet ja
    • asiakaslupaus toteutuu.

Markkinointimix on niiden markkinointityökalujen valikoima, joita yritys käyttää saavuttaakseen tavoitteensa kohdemarkkinoillaan.

Immateriaalijärjestelmän hyödyntäminen

Eri suojausmuodoilla (patentit, mallisuojaukset jne.) saadaan enemmän hyötyä, kun niitä hyödynnetään aktiivisesti markkinoinnissa ja viestinnässä.
Immateriaaliasioita hyödyntämällä yritys voi varmistaa suojaukseen tehdyn investoinnin takaisinmaksun.

  • Miten seuraamme asiakastarve- ja markkinatrendejä systemaattisella tavalla?
  • Hyödynnämmekö tässä asiakaspalautteita ja niiden kirjaamista, avainyritysryhmiä ja kilpailijoiden patenttikantoja?
  • Milloin ja miten keksintö julkistetaan? Esimerkiksi patenttihakemuksessa, joka tulee jättää ennen julkistamista tai pelkästään esimerkiksi esitteissä, jolloin suojausmahdollisuutta ei ole myöskään kilpailijoilla.
  • Miten markkinointiprosessi hyödyntää erityisesti julkistamisen yhteydessä avainosaamistamme, sen ratkaisuja ja niihin liittyviä suojauksia, esim. patenttihakemusta, hyödyllisyysmallia tai mallisuojaa? vrt. messut, julkiset esitykset, esitteet, videot, animaatiot jne.
  • Miten hyödynnämme tuotemerkkiä markkinoinnin työkaluna?
  • Onko patenttimme ja mallisuojauksemme hyödynnetty riittävän näkyvästi markkinointi- ja argumentaatiomateriaalissa?
  • Miten hinnoittelumme huomioi suojattujen ratkaisujen antaman hyödyn tai kilpailuedun?
  • Miten hyödynnämme suojauksen antamaa neuvotteluvoimaa asiakkaisiin ja myös kilpailijoihin nähden?

Oy Konelaite Ab kartoittaa asiakkaidensa tarpeita valitsemiensa kuuden avainasiakkaan avulla. Valitut avainasiakkaat muodostavat yrityksen "käyttäjäklubin". Avainasiakkaat saavat aina uusimmat laite- ja ohjelmistoversiot ja sitoutuvat käyttökustannusseurantaan sekä systemaattiseen asiakaspalautteen antamiseen. Lisäksi kerran vuodessa suoritetaan kaikille vuoden sisällä koneen ostaneille puhelinhaastattelu.

Oy Konelaite Ab hinnoittelee tuotteensa markkina-asemansa mukaisesti hieman alhaisemmalla tasolla kuin kolme päätoimittajaa eli "markkinajohtaja miinus" -hinnoittelulla.

Yrityksen markkinointimix perustuu kolmeen päätekijään:

  • myyntiverkoston eli edustajien kouluttamiseen, myyntityön tekemiseen ja palkitsemiseen
  • kaksiin kansainvälisiin messuihin ja paikallisiin messuihin tai näyttelyihin
  • itse tehtyihin asiantuntija-artikkeleihin ammattilehdistössä.

Yritys on panostanut hyvään asiakastietojärjestelmään, jonka avulla tiedot asiakkaista ja edustajista ovat reaaliaikaisesti tiedossa ja käytettävissä.

Oy Konelaite Ab seuraa asiakastarpeen kehittymistä vuosittaisen asiakaspalautekyselyn avulla. Siinä ulkopuolinen asiantuntijayritys kartoittaa asiakasnäkemykset pääkilpailijoiden osalta.

Yritys pyrkii esittelemään alan päämessuilla Leipzigissä (joka toinen vuosi) uudet innovaationsa ja tuo näkyvästi esille siihen liittyvät patenttisuojaukset

  • tuotteissa
  • esitteissä
  • animaatioissa
  • tarjouksissa
  • ilmoittelussa
  • argumenttiaineistossa.

Yritys arvioi parantavansa suojauksella markkinointiasemaansa merkittävästi

  • yritysbrandiin liittyvän high tech -imagon ansiosta
  • saamalla asiakkaan tekemissä teknisissä vertailuissa johtavat pistemäärät
  • välttymällä näin antamasta "ylimääräistä" alennusta markkinajohtajan hinnoitteluun verrattuna.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 18.01.2016