Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Visio ja fokus

Mitkä ovat toimintamme fokus ja päämäärät?

Yrityksen vision määrittely on useille yrityksille pääosa strategisesta ajattelusta korostaen näin koko organisaatiolle — mihin yritys haluaa mennä ja mitä se haluaa saavuttaa. Näin varmistetaan, että yhteisen maalin tunnistaminen vie läpi operatiivisten haasteiden. Globaalin kilpailukyvyn kannalta on keskeistä määritellä, mihin yritys fokusoituu eli keskittää kaikki omat voimavaransa ja resurssinsa.

Pienikin yritys voi riittävän kapealla osaamisalueella kilpailla menestyksekkäästi kansainvälisillä markkinoilla.

  • Mikä on yrityksen fokus eli se osa toiminnasta, johon sen kannattaa itse panostaa tutkimus- ja kehitystoimintansa sekä kehittää omaa avainosaamistaan?
  • Mikä on yrityksen positiivinen, tavoiteltava päämäärä eli visio, jonka se haluaa saavuttaa ja johon maaliin sen on mahdollista päästä kovasti ponnistelemalla?

Immateriaalijärjestelmän hyödyntäminen

Kilpailuetu ei synny vain teknisestä osaamisesta. Tekniikan osaaminen ja tekniset ratkaisut eivät useinkaan yksin riitä kilpailtaessa kansainvälisillä markkinoilla. Asiakkaat pyrkivät ostamaan tunnetuilta valmistajilta ja arvostavat suojauksen (esim. pat. pending, patented) luomaa mielikuvaa.

  • Miten suhtaudumme suojaukseen strategisena valintana ja linjauksena?
    Miten aggressiivisesti pyrimme ja haluamme suojata
    • toiminimemme?
    • tavaramerkit ja mallit
    • keihäänkärkiosaamisalueemme tai tekniset sovelluksemme?
    • avainosaamis- tai avainteknologia-alueemme?
  • Onko suojauskäytännöissämme eroja eri maantieteellisten alueiden välillä?
  • Miten käytämme suojausta määrittämiemme avainalueiden ratkaisuissa sekä tuotekehitysnäkökulmasta että markkinointi- ja imagovaikutusnäkökulmasta?
  • Mikä on visiomme koskien yrityksemme brandia ja erottautumista sen avulla markkinoilla?
  • Miten kartoitamme sellaiset yhteistyökumppanit, jotka voivat tarjota ja myydä valmiita innovaatioita, patentteja, patenttihakemuksia tai lisenssejä?

Tiesithän, että Eurooppapatenttia on mahdollista hakea 31 maahan yhdellä hakemuksella ja yhdellä käsittelyllä. Myöntämisen jälkeen patenttisuoja saatetaan voimaan valituissa nimetyissä maissa. Se tapahtuu toimittamalla käännös myönnetystä patentista kunkin maan virastoon ko. valtiossa hyväksytyllä kielellä. Voimaansaattamisen jälkeen eurooppapatentti toimii kuin kansallinen patentti.

Oy Konelaite Ab keskittyy:
keskisuuriin luonnonarvot huomioiviin puunkorjuukoneisiin
tuotekehityksessä puunkäytön ja puunkorjuun logistiikan optimoiviin ohjaus- ja mittausjärjestelmiin sekä vastaaviin avainkomponentteihin
Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille.

Oy Konelaite Ab:n visiona on saavuttaa pohjoismaisen puunkorjuumenetelmän mukaisten puunkorjuukoneiden markkinasegmentissä sija kolme globaaleilla markkinoilla ja 100 miljoonan euron liikevaihto.

Oy Konelaite Ab on määrittänyt immateriaalistrategiassaan, että tavaramerkkiä HARVE® on paitsi suojattu, niin sitä tuodaan myös voimallisesti esille

  • markkinointimateriaaleissa
  • tuotteissa
  • ilmoittelussa
  • valmistajaluetteloissa ja
  • messuilla.

Toiminimeä ei koeta brandiksi, eikä sitä tuoda esille.

Strategisena päälinjauksena on, että yritys pyrkii patentoimaan kaikki keskeiset tekniset ratkaisut liittyen ohjausjärjestelmään sekä kaatopäähän. Patentointi kattaa EPO:n sekä USA:n ja Kanadan.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 18.01.2016