Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Business case -määrittely

Mikä on uusien tuotteidemme liiketoimintapotentiaali?

Business Case -määrittelyn pohjaksi luodaan vaihtoehtoisia kehityskulkuja eli skenaarioita, jotka sisältävät arviot uuden tuotteen tai palvelun markkinapotentiaalista, teknisestä tasosta ja liiketoiminnallisista vaikutuksista yrityksen toimintaan. Skenaariot luodaan tyypillisesti siten, että laaditaan positiivisin, negatiivisin ja todennäköisin arvio tuotekehitysprosessin tuloksista. Tärkeää on laatia etenemissuunnitelma, joka toimii kaikissa edellä kuvatuissa skenaariovaihtoehdoissa.

Eri skenaariovaihtoehtojen pohjalta luodaan perusteltu ja tarkka näkemys tuotekehityksen tulosten liiketoimintapotentiaalista. Liiketoimintapotentiaaliin vaikuttavat esimerkiksi:

  • uuden tuotteen ehdottomat tuoteominaisuudet, jotka vastaavat asiakastarvetta sekä tuotteen luomat edut ja lisäarvo asiakkaalle
  • markkinoiden houkuttelevuus, sisältäen markkinakoon, markkinoiden kasvunopeuden ja kilpailutilanteen.

Business Case -määrittelyyn on lisäksi syytä sisällyttää tuotekehitysprosessin riski- ja herkkyystarkastelu. Riskianalyysi kattaa sekä teknisen että liiketaloudellisen tarkastelun.

Immateriaalijärjestelmän hyödyntäminen

Niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten on syytä varautua ja reagoida muuttuviin markkina- ja kilpailutilanteisiin. Nämä muutokset tulee huomioida myös tuotekehitysprosessissa.

  • Miten ennakoimme markkina- ja kilpailutilanteen muutoksia ja varaudumme niihin? Kilpailijaseurannan avulla saadaan automaattisesti tieto kilpailijoiden uusista patenttihakemuksista ja myönnetyistä patenteista.
  • Miten voimme tehokkaimmin hyödyntää immateriaalijärjestelmää riskienhallintatyökaluna? Esimerkiksi valmistus- ja markkinointiestetutkimuksella voidaan varmistaa, ettei loukata voimassaolevia patentteja.
  • Miten hyödynnämme mahdollisuuden jatkuvaan tekniikan alan tai kilpailijoiden seurantaan? Miten voimme hyödyntää tätä tietoa tuotekehityksemme riskienhallinnassa?
  • Miten asiakkaamme hyötyvät immateriaaliosaamisestamme? Miten hyödynnämme osaamistamme ja tietojamme markkinoinnissa ja tuotekehityksessä, jotta varmistamme tuotteiden vastaavuuden asiakastarpeisiin?
  • Korostuuko business case -arvioinnissa oma intuitio, asiakastarpeen vastaavuus, kilpailija- ja tekniikan alan analyysi ja vertailu vai esim. arvoanalyysi?

Oy Konelaite Ab on luonut kolme skenaariota uuden tuotesukupolven vaikutuksesta. Yrityksen markkinatiedon pohjalta laatiman arvion mukaan kokonaismarkkina kasvaa noin 8 % vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan.

Positiivinen : Uudella tuotesukupolvella on mahdollista kasvattaa omaa markkinaosuutta 5 % tarkastelujakson aikana

Negatiivinen : Kilpailijat pystyvät vastaamaan omilla tuoteparannuksillaan kilpailutilanteeseen. Markkinaosuudet eivät muutu ja yleinen hintakehitys alalla syö yritysten katteita merkittävästi.

Todennäköinen: Oy Konelaite Ab kykenee kasvattamaan markkinaosuuttaan noin kahdella prosentilla, mutta kokonaismarkkina kasvaa vain noin 4 % vuodessa.

Uuden tuotesukupolven ja kilpailijoiden lievästi epäonnistuneiden tuotelanseerausten ansiosta Oy Konelaite Ab uskoo pystyvänsä kasvattamaan markkinaosuuttaan erityisesti päämarkkina-alueellaan.

Uusi tuotesukupolvi nopeuttaa asiakkaan kaatoprosessia noin 5 % ja hyvissä olosuhteissa jopa 10 %.

Oy Konelaite Ab on tuomassa uutta tuotesukupolvea markkinoille ja on määrittänyt tälle edellä mainitun Business Casen. Yritys seuraa ja tutkii kolmen tärkeimmän kilpailijan tekniikan viimeisimmät ratkaisut ja patenttihakemukset.

Riskin hallitsemiseksi ja päällekkäisyyksien karsimiseksi yritys seuraa oman T&K-prosessinsa aikana kilpailijoiden patenttikirjauksia, jotta voidaan arvioida kilpailijoiden meneillä olevat hankkeet.

Yritys hyödyntää aktiivisesti ja systemaattisesti kilpailija- ja tekniikan alan analyyseja alan trendien arvioinnissa. Edellä mainittuja työkaluja käytetään täydentämään muita asiakas- ja markkinatietolähteitä, jotta tuotteiden vastaavuus asiakastarpeisiin on mahdollisimman pitkälle varmistettu.

Vastuu em. työkalujen hyödyntämisestä on markkinointipäälliköllä. Hänellä on vastuu myös siitä, että tuotesukupolven ansaintalogiikka toteutuu.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 18.01.2016