Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Kaupallistaminen

Miten kaupallistamme kehittämämme tuotteet ja palvelut?

Kehitetyn tuotteen kaupallistamiseen sisältyvät:

  • tuotteen testaaminen
  • tuotteen tuotannon käynnistäminen ja
  • jakelun valmisteleminen.

Testausvaihe sisältää tuotteen teknisten ominaisuuksien testaamisen, koemarkkinoinnin sekä taloudellisten tarkastelujen viimeistelemisen. Testausvaiheen tuloksena syntyvät mittaustulokset tuotteen suorituskyvystä, määrittelyt tuotteen viimeistelemiseksi sekä tuotteen ns. 0-sarja. Testausvaiheeseen sisältyvissä katselmuksissa tarkastellaan vielä tuotekehitysprosessin jatkamis- ja keskeyttämisvaihtoehtoja.

Käynnistysvaiheessa tuote viimeistellään testaustulosten ja koemarkkinoinnista saatujen kokemusten perusteella, määritetään tuotteeseen kohdistuvat markkina-aluekohtaiset erityistarpeet, "ajetaan tuotanto ylös" sekä käynnistetään markkinointi- ja myyntitoimenpiteet. Käynnistysvaiheessa on keskeistä hallita eri toimenpiteiden aikataulutus ja samanaikaisuus.

Immateriaalijärjestelmän hyödyntäminen

Immateriaalijärjestelmä tarjoaa testausvaiheen aikana mahdollisuuden tarkastella tunnistettuja riskejä arvioimalla kilpailijoiden suojaamien tunnettujen teknisten ratkaisujen toimivuutta sekä kilpailijoiden viimeisimmät kehitys- ja suojaustoimenpiteet.

Erillisen markkinointi- ja valmistusestetutkimuksen avulla voidaan vielä varmistaa, että vahingossa ei loukata voimassaolevia patentteja.

  • Miten varmistamme ennen tuotteen testausta yrityksen ulkopuolella, että kaikki suunnitellut patentti- ym. hakemukset on jätetty ja kirjattu?
  • Miten varmistamme, että tuotekehitysprosessin dokumentointi on hoidettu asianmukaisesti? Esimerkiksi hyväksikäyttöoikeus voi perustua hyvään dokumentointiin.
  • Miten tiedostamme tuotteen valmistuksen lisensointiin sisältyvät mahdollisuudet ja uhat?
  • Miten kartoitamme mahdolliset markkinointiesteet?
  • Miten varmistamme, että käytettäviä menetelmiä ja tuotteen paikallista valmistusta ei ole suojattu?

Apua edeltäviin kysymyksiin voi saada esim.

    • tekniikan alan seurannan,
    • kilpailijaseurannan sekä
    • valmistus- ja markkinointiestetutkimuksen avulla.

Oy Konelaite Ab:n 0-sarjan tuotteiden ns. kenttätestit suoritetaan valittujen avainasiakkaiden, "käyttäjäklubin" toimesta yrityksen laatiman testaussuunnitelman mukaisesti. Nimetty testauslaitos tekee pitkäaikaisena yhteistyökumppanina suorituskykymittaukset.

Käynnistysvaihe uuden tuotteen tuotekehitysprosessin viimeisenä vaiheena toteutetaan Oy Konelaite Ab:ssa ohjeistetun mallin mukaisesti. Hankinnoista ja tuotannosta vastaavilla henkilöillä on omat tarkistuslistansa tuotannon ylösajamiseen liittyvistä toimenpiteistä.

Vastaavasti tuotteen lanseeraaminen markkinoille eli markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden käynnistäminen noudattaa koeteltua kaavaa.

Tuotteen lanseeraamisessa keskitytään ensisijaisesti niihin markkina-alueisiin ja asiakassegmentteihin, joille uudesta tuotteesta katsotaan olevan eniten hyötyä tai joiden tarpeiden perusteella uuden tuotteen kehittäminen mahdollisesti aloitettiin.

Kotimaa ja nimetyt käyttäjäklubin avainasiakkaat ovat aina ensimmäisiä referenssejä uusille tuotteille tai tuotesukupolville.

Oy Konelaite Ab:ssa noudatettavan, vakioidun testaussuunnitelman sisältämien menettelyjen avulla varmistetaan, että kehitetty tuote vähintäänkin toteuttaa sille asetetut tavoitteet. Testaussuunnitelma sisältää menettelyt tuotteisiin ja prosesseihin sisältyvien riskien kartoittamiseksi ja tunnistamiseksi mm. patenttitietokantojen avulla.

Ennen tuotteen kenttätestejä tarkistetaan tuotteen suojaamisen aikataulu ja kriittiset päivämäärät sekä liikesalaisuussopimukset testiasiakkaan kanssa.

Oy Konelaite Ab pyrkii suojaamaan keksimänsä tekniset ratkaisut mahdollisimman myöhään. Yritys maksaa 0-sarjan hyväksytyn testauksen jälkeen kehitystiimille ylimääräisen bonuspalkkion.

Yritys on erittäin tarkka koko tuotekehitysprosessin aikana, että asiat dokumentoidaan hyvin. Niissä on päivämäärät sekä kaikki ne henkilöt, jotka ovat olleet paikalla ja minkä aikajakson. Tällä on merkitystä mahdolliseen hyväksikäyttöoikeuteen ja toisaalta työsuhdekeksintöön.

Hyväksikäyttöoikeus mahdollistaa oman innovaation hyödyntämisen, kunhan kykenee osoittamaan, että oma innovaatio on tehty ennen kilpailijan patenttihakemuksen jättöpäivämäärää.


Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 18.01.2016