Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Immateriaalistrategian tasot


Vaihe 1:
Yrityksellä ei ole teollisoikeuksia eikä aktiivista partner-suhdetta patenttitoimistoon tai asianajotoimistoon. Patentteja ei tunneta eikä niistä välitetä. Toiminimeä ei ole suojattu.

Vaihe 2 :
Yritys kiinnostuu patenttiasioista suojausmielessä, mutta myös estääkseen omat patenttiloukkauksensa. Patentit tunnetaan tietolähteenä ja yritys hakee keskeisille keksinnöille patentteja sekä suojaa tuote- ja toiminimensä. Työsuhdekeksintökorvauksia aletaan maksaa ja ne perustuvat tunnettuun käytäntöön.

Vaihe 3:
Yritys hakee tavaramerkkisuojan omalle tuotteelleen ja tuoteperheelleen. Yritys tiedostaa mallisuojan, patentin ja hyödyllisyysmallin ero ja hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisesti. Yritykselle muodostuu patenttisalkku.

Vaihe 4: Yritys ottaa patentti-informaation keskeiseksi tietolähteeksi, ja kilpailijaseuranta on systemaattista ja jatkuvaa. Tämän johdosta yritys muodostaa pysyvän patenttiasiamiessuhteen. Yritys seuraa ja puolustaa patenttejaan ja muodostaa partner-suhteen asianajotoimiston kanssa.


Vaihe 5:
Patenttistrategia muodostuu yrityksen keskeiseksi kilpailu- ja menestystekijäksi. Patentti, mallisuoja, hyödyllisyysmalli ja tavaramerkki haetaan aktiivisesti kaikille keksinnöille tuotteille ja palveluille suunnitelluilla maantieteellisillä alueilla. Yritys hakee taloudellista hyötyä myös lisenssisopimusten avulla.

Vaihe 6:
Yritys tekee immateriaalistrategian, joka muodostuu kiinteäksi osaksi yrityksen liiketoimintastrategiaa. Yritys ostaa liiketoimintaa tukevien keksintöjen käyttöoikeuksia esimerkiksi yliopistoilta ja tutkimuslaitoksilta. Immateriaaliasiat arvostetaan yrityksen taseisiin.

Vaihe 7:
Yrityksen immateriaalistrategia on aggressiivinen, ja sitä käytetään keskeisenä kilpailukeinona. Yritys hyödyntää tarkoituksenmukaisesti ja systemaattisesti tiedonhaku-, patentti- ja juridisia asiantuntijapalveluita.

Vaihe 8:
Menestyksekkään immateriaalistrategian toteutuksen tuloksena yrityksen keihäänkärkialueen suojatuista ratkaisuista syntyy alan standardi. Tavaramerkistä tulee alan johtavia brandeja ja yritys hyödyntää ristiinlisensointia muiden toimijoiden kanssa.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 15.01.2016