Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Immateriaalistrategian toteutus käytännössä

Tämän työkirjan ensisijaisena pyrkimyksenä on edesauttaa ja helpottaa yritysjohtoa tiedostamaan ja hyödyntämään immateriaalijärjestelmää nykypäivän kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä sekä tiedonlähteenä että osaamisen suojaamisessa.
Työkirja on tarkoitettu sekä markkinoinnin että tuotekehityksen välineeksi.

Työkirjaa voi hyödyntää apuna yrityksen normaalin strategiasuunnittelukierroksen yhteydessä tai yritys voi paneutua siihen erillissuunnitteluhankkeena omien immateriaaliasioiden saattamiseksi yrityksen kilpailutekijäksi.

Kannattaa ensin pohtia, mitä tekee itse ja miltä osin hyödyntää ulkopuolista asiantuntijaa.

Prosessin läpikäyminen vaatii yritykseltä keskimäärin seuraavan panostuksen:

a) liiketoimintastrategian osana 3–5 työkokousta toteutettuna alle kolmen kuukauden aikajaksolla
b) erillishankkeena noin kolme työkokousta toteutettuna parin kuukauden aikana.

On hyvä tiedostaa, että vastuu immateriaaliasioista yrityksen kilpailutekijänä jakautuu

    • toimitusjohtajalle strategisten valintojen osalta,
    • markkinoinnin johdolle markkina- ja kilpailijatiedon sekä niiden hyödyntämisen osalta ja
    • tuotekehitysjohdolle tuotekehitysprosessin ja siinä tapahtuvien valintojen ja päätösten osalta.

Koko hankkeen käynnistäjänä yrityksessä voisikin olla myynti-/markkinointijohtaja, jotta immateriaaliasioita ei käsiteltäisi vain tuotekehityksen asiana.


Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 18.01.2016