Linkki tiedotteeseen, jossa kerrotaan rekisteröinnin siirtymisestä.

Taustatietoa ilmoittamisen muutoksista

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) ottaa käyttöön uuden sähköisen asiointipalvelun asunto-osakeyhtiöille ja keskinäisille kiinteistöosakeyhtiöille 2. tammikuuta 2019. Samalla paperi-ilmoituksista luovutaan ja perustamisilmoitukset tehdään jatkossa vain sähköisesti.
Uusi palvelu on osa YTJ-palvelukokonaisuutta.

Uusien asunto-osakeyhtiöiden rekisteröintiaikataulu

PRH ottaa vuodenvaihteen jälkeen vastaan asunto-osakeyhtiöiden perustamisilmoituksia vain sähköisesti. Sähköiseen asiointitapaan siirtyminen on osa lakiuudistusta, jonka tarkoituksena on mahdollistaa asunto-osakkeiden sähköinen kaupankäynti.

Huomaa: Jos teit ilmoituksen kaupparekisteriin viimeistään 31. joulukuuta 2018, PRH rekisteröi paperi-ilmoituksen vanhan järjestelmän mukaisesti.

Tammikuun 2. päivästä 2019 alkaen asunto-osakeyhtiöiden ja kiinteistöosakeyhtiöiden perustamisilmoitukset on tehtävä sähköisesti.

PRH alkaa rekisteröidä asunto-osakeyhtiöiden ja kiinteistöosakeyhtiöiden sähköisiä ilmoituksia kaupparekisteriin helmikuun aikana. Tarkemmasta aikataulusta tiedotetaan tammikuun loppuun mennessä.

Huomaa: Tammi-helmikuussa 2019 tehtävien sähköisten ilmoitusten käsittelyaika PRH:ssa on tavallista pidempi uuden sähköisen palvelun käyttöönoton takia. Y-tunnuksen saat kuitenkin heti, kun olet lähettänyt ilmoituksen YTJ-palvelussa.

Muutoksia ilmoittamiseen

Vuodenvaiheen jälkeen asunto-osakeyhtiö, samoin kuin keskinäinen kiinteistö-osakeyhtiö, perustetaan sähköisesti YTJ-palvelussa. Merkittävin muutos perustamisilmoituksella annettavien tietojen ilmoittamisessa koskee yhtiön hallitsemia kiinteistöjä sekä huoneistoselitelmää.

Nykyään yhtiö itse on saanut päättää, miten se muotoilee lainsäädännön edellyttämät tiedot yhtiöjärjestykseen, jatkossa osa näistä tiedoista, kuten huoneistoselitelmä, on annettava määrämuodossa. Esimerkiksi yhtiön hallitsema kiinteistö yksilöidään vuoden vaihteen jälkeen kiinteistötunnuksella, kun sen on nykyään voinut tehdä vaikkapa osoitteella.

Yhtiöjärjestys on kokonaisuutena nykyistä määrämuotoisempi: yhtiöjärjestyksen kohdat 1–5 ilmoitetaan määrämuotoisena ja loput kohdat asunto-osakeyhtiö voi muotoilla haluamallaan tavalla.

Uutta myös maksamiseen ja muutosilmoituksiin

YTJ-palveluun tunnistautumista ja allekirjoitusta varten tarvitset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset.

Ilmoituksen käsittelymaksun voit maksaa joko verkkopankkitunnuksin, luottokortilla tai verkkolaskulla.

Osakeyhtiö voi ilmoittaa yritysmuodon muutoksesta asunto-osakeyhtiöksi tai keskinäiseksi kiinteistöosakeyhtiöksi. Ennen vuoden vaihdetta rekisteröity asunto-osakeyhtiö voi muuttaa yhtiöjärjestyksensä uuden rakenteisen mallin mukaiseksi.

Tiedot siirtyvät automaattisesti uuteen huoneistotietojärjestelmään

Tieto uudesta asunto-osakeyhtiöstä sekä sen osakehuoneistoista ja omistajista siirtyvät automaattisesti uuteen, Maanmittauslaitoksen ylläpitämään huoneistotietojärjestelmään, kun yhtiö merkitään kaupparekisteriin.

Huomaa: perustamisilmoituksessa antamasi huoneistotiedot siirtyvät automaattisesti huoneistotietojärjestelmään helmikuusta alkaen.

Myös uusien yhtiöiden osakehuoneistojen omistus- ja panttaustiedot sekä rajoitukset kirjataan huoneistotietojärjestelmään. Maanmittauslaitos antaa tietopalvelua huoneistotietojärjestelmästä helmikuusta 2019 alkaen.

Lue lisää huoneistotietojärjestelmästä verkkosivustolla: www.osakehuoneistorekisteri.fi


Lisätietoa muutoksesta:

  • Hankekoordinaattori Esa Kosonen, puh. 040 700 7351
  • Rekisteripäällikkö Lalli Knuutila, puh. 040 505 3572

Lisätietoja Maanmittauslaitokselta:

  • Jorma Turunen, ASREK-ohjelmapäällikkö, puh. 040 179 5335
  • Paavo Häikiö, Johtava asiantuntija, puh. 040 562 1483
Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 15.01.2019