Ohjeita tutkimukseen

Sinun on luultavasti tehtävä oma markkinatutkimus. Ammattimainen tutkimus on usein liian kallis, ja jos ideasi on vasta konseptivaiheessa, on riski, että muut ihmiset eivät täysin ymmärrä sitä.

Yliopistot ovat mahdollisia edullisen tutkimusavun lähteitä. Esimerkiksi jotkut yksiköt voivat tarvita opiskelijoilleen projektimateriaalia tosielämästä. Ongelmana on, että opiskelijat ovat taidoiltaan erilaisia, joten laatua ei voi taata.

Kaiken tutkimuksen tulee näyttää ammattimaiselta. Tämä on tärkeää, koska jossain vaiheessa sinun on ehkä esiteltävä tutkimustasi muille ammattilaisille osana rahoitusehdotusta.

Käytä vain luotettavaa tai ensikäden tietoa ja tallenna tietolähteet. Älä koskaan tee sitä, mitä jotkut keksijät tekevät, eli esittele todistusaineistona sanoma- ja aikakausilehdistä koottua artikkelikokoelmaa.

Asiakastutkimukset tuntuvat hyvältä idealta, mutta usein henkilö sanoo tutkijalle yhtä ja tekee täysin toista myöhemmin. Tutkimukset saattavat siksi olla huono opas ostokäyttäytymiseen.

Älä luota perheen tai ystävien mielipiteisiin! Useimmat valehtelevat sinulle välttyäkseen perusteluilta tai siksi, etteivät halua loukata tunteitasi.

Älä jätä huomiotta henkilöä, jonka mielipide on erilainen kuin muiden. Tämä henkilö voi olla ainoa, joka huomaa suuren heikkouden keksinnössäsi.

Ilmaiset tai edulliset markkinatiedon lähteet

Internet. Ole kuitenkin tarkka, sillä löytämässäsi tiedossa saattaa olla paljon vanhentunutta tai virheellistä tietoa.

Monilla akateemisilla ja suurilla yleisillä kirjastoilla on tietopalveluosastot, joissa on avuliaita tiedonhaun osaavia kirjastonhoitajia.

Käytä espacenet-palvelua etsiäksesi uusia patenttijulkaisuja. Ne voivat antaa vihjeitä tuotteista ja teknologioista, joiden parissa suuret yritykset työskentelevät.

Käy messuilla ja näyttelyissä. Keskustele ihmisten kanssa ja ota selvää, mitä kukakin tekee.

Käytä vain luotettavaa tai ensikäden tietoa ja tallenna tietolähteet.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 07.12.2016