Voiko ideasi pärjätä kilpailussa?

Uuden tuotteen lanseeraus ei ole koskaan helppoa, sillä markkinat kuuluvat jo kilpailijoille. Markkinoilla olevat tuotteet tunnetaan, niistä on kokemusta ja niihin mahdollisesti luotetaan, kun taas oma tuotteesi on tuntematon tekijä. Sinun tulee tarkkaan harkita, onko ideallasi mahdollisuuksia saada tarpeeksi jalansijaa markkinoilla ja voitko tarjota yritykselle tai sijoittajalle houkuttelevan liiketoimintamahdollisuuden. Näitä kysymyksiä sinun tulee pohtia:

Tarvitseeko kukaan ylipäätään tuotettasi?

Ongelma, jonka tuotteesi ratkaisee saattaa kiinnostaa sinua, mutta ajattelevatko tarpeeksi monet muut ihmiset samalla tavalla? Jos eivät, markkinat saattavat olla liian pienet ja huonosti tuottavat, joten ei kannata vaivautua.

Mitkä ovat parhaat markkinat tuotteellesi?

Tähän kysymykseen on harvoin niin helppo vastata kuin keksijät kuvittelevat. Sama keksintö voidaan usein toteuttaa monilla tavoin. Etsi siis liikkumatilaa markkinoilla – alueita, joissa olemassa oleva tarjonta tai kilpailu on vähäistä.

Mille markkinoille on helpointa päästä?

Uuden tuotteen lanseerauksessa on tärkeintä minimoida riskit. Jos parhaimmille markkinoille pääsy on kallista, kannattaa ehkä aloittaa halvemmalla alueella, vaikka se olisi vähemmän tuottoisaa. Onnistuminen tällä markkina-alueella saattaa helpottaa tuottoisemmille markkinoille pääsyä myöhemmin.

Kuinka terveet kohdemarkkinat ovat?

Ovatko markkinat kasvamassa vai kutistumassa? Sinun tulisi välttää rappeutuville markkinoille menemistä, ellei sinusta tunnu siltä, että tuotteesi voisi elvyttää markkinat. Onko tulevaisuudessa näkyvissä teknologisia, sosiaalisia, sääntöihin tai lakiin liittyviä muutoksia, jotka voisivat vaikuttaa onnistumiseen radikaalisti?

Millä hinnalla tuotteesi pitäisi myydä?

Jos tuotteesi hinta ei ole samantasoinen kuin kilpailijoidesi, voi olla vaikeaa myydä tuotetta tai saada siitä voittoja. Kilpailijasi ovat tehneet sinulle jo tutkimustyötä; he ovat löytäneet hinnan, jonka markkinat kestävät.

Täyttääkö tuotteesi standardit?

Useimpien tuotteiden on täytettävä kansalliset tai kansainväliset standardit (esimerkiksi turvallisuus, suorituskyky jne.) ennen kuin niitä voidaan laillisesti myydä. Hyväksynnän saaminen voi olla pitkä ja kallis prosessi, joten ota selvää, mitä vaaditaan.

Harkitse tarkkaan, mille markkina-alueelle menet ja miten hinnoittelet tuotteesi.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 07.12.2016