Keksintöpromoottorit

Jotkut yritykset haluavat sinun ajattelevan, että on olemassa viideskin vaihtoehto – maksaa heille siitä, että he myyvät ideasi. Ole erittäin varovainen tekemään kauppaa tällaisten yritysten kanssa.

Keksintöpromoottoriyritykset tuntuvat toimivat suurin piirtein samalla tavalla:

  • He tarjoutuvat antamaan ideasi markkinamahdollisuuksista mielipiteen, joka maksaa tyypillisesti noin muutaman sadan euron verran.
  • He lähettävät sinulle hyvin myönteisen raportin, jossa on vähän tai ei ollenkaan mainintaa tekniikan tasosta. (Heillä ei ole halua kertoa sinulle tekniikan tasosta!)
  • Sitten he kertovat, että muutamalla tuhannella eurolla he voivat auttaa sinua markkinoimaan ideaasi.
  • Monissa tapauksissa heidän apunsa rajoittuu toimitettuihin kirjetarpeisiin ja listaan yritysten osoitteista. Sinun täytyy itse ottaa yhteyttä yrityksiin.
  • Usein keksintöpromoottori pitää päämajaansa toisessa maassa, mikä vaikeuttaa hyvityksen vaatimista.

Nämä yritykset eivät välttämättä toimi vilpillisessä mielessä. Usein heidän ehtonsa on kirjoitettu nokkelasti siten, että he pysyvät lain oikealla puolella. Silloin tällöin julkisen hallinnon paineet pakottavat yksittäiset yritykset lopettamaan toimintansa, mutta yleensä on vain ajan kysymys ennen kuin muut ottavat niiden paikan.

Epäluotettavat keksintöpromoottoriyritykset kukoistavat vain hyväuskoisten keksijöiden vuoksi, joten sinun on oltava epäluuloinen kaikkia niitä kohtaan, jotka ylistävät keksintöäsi ja tarjoutuvat markkinoimaan sen kustannuksellasi. (Voi olla valaisevaa tehdä internet-hakuja yritysten nimillä tai käyttää hakusanoina vaikkapa ‘invention fraud’, ‘invention promoter’, ‘invention broker’, ‘invention company’ jne. Voit kysyä neuvoa myös paikallisesta yritysneuvontapisteestä.) Yleisohjeena: unohda yritykset, jotka haluavat rahasi, mutta eivät jaa riskiä.

Vaikka laillisesti toimivat yritykset saattavat myös veloittaa maksun ideasi arvioinnista, heidän ei pitäisi vaatia suuria lisämaksuja. He hylkäävät suurimman osan heille tarjotuista ideoista, koska haluavat ottaa riskin vain muutamasta joka vuosi näkemästään ideasta. Jos he ovat aidosti sitä mieltä, että keksinnölläsi on hyvät mahdollisuudet, moraalisesti parempi käytäntö on pyytää kanssasi sopimusta, joka oikeuttaa heidät osuuteen tulevista voitoista. Toisin sanoen he haluavat tulonsa keksinnön myynnistä, eivät sinulta.

Suhtaudu keksintöpromoottoreihin varauksella.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 07.12.2016