Aineettomia tarinoita muotoilun suojan hyväksi
PRH toteutti syksyllä Aineettomia tarinoita -viestintäkampanjan, jossa esiintyi tunnettuja suomalaisia muotoilualan yrityksiä. Kampanja pyrki lisäämään yrittäjien tietoisuutta muotoilun suojaamisen tärkeydestä ja erityisesti mallioikeudesta, joka on keskeisimpiä aineettoman omaisuuden suojamuotoja muotoilijoille. Mallioikeus on kuitenkin samalla suojamuodoista vähiten tunnettu ja hyödynnetty.
Kampanjan tavoitteena on herätellä erityisesti yrittäjiä, jotka hyödyntävät huonosti tai eivät ollenkaan aineettomia oikeuksia liiketoiminnassaan. Heille tarjotaan konkreettisia esimerkkejä ja liiketoimintaratkaisuja hyödyntämällä menestyneitä yrittäjiä aineettomien oikeuksien suojaamisen lähettiläinä.
Euroopan tasolla sama tavoite on myös Euroopan unionin teollisoikeusvirasto EUIPO:lla, joka toimii kampanjan pääasiallisena rahoittajana.
Aineettomien oikeuksien suojaaminen lähtee yrityksen yksilöllisistä tarpeista
– Kampanjan kohderyhmänä olevat mikro- ja pienyrittäjät eivät ensisijaisesti etsi tietoa vaan ratkaisuja, jotka auttavat eteenpäin. Sen takia lähdimme rakentamaan kampanjaa, jossa aineettomien oikeuksien suojaamista avataan toisten yrittäjien ja yritysten käytännön kokemusten kautta, kertovat PRH:n kehitysasiantuntija Olli Ilmarinen ja kampanjaa PRH:n kanssa suunnittelemassa ollut EUIPO:n verkostoasiantuntija Jani Joenniemi.
Kampanjavideoihin etsittiin eri kokoisia, ikäisiä ja eri näkökulmista aineettomia oikeuksia hyödyntäviä yrityksiä. Syksyllä mukaan valikoituivat Fiskars, yksi suomalaisen muotoilualan merkittävimmistä toimijoista, valaisimistaan kansainvälisesti tunnettu Secto Design, huippumuotoiltuja hiilihapotuslaitteita valmistava Mysoda sekä puisista Söör-ruseteistaan tunnettu Hermandia.
Puheenvuoroissaan yritykset korostivat muotoilun suojauksen merkitystä muun muassa kasvurahoituksen keräämisessä, kopioinnin estämisessä sekä brändin rakennuksessa ja viestinnässä.
Uutena teemana digitaaliset teknologiat
Kampanja jatkuu kuluvana vuonna uusilla videoilla ja yritysten puheenvuoroilla.
Tänä vuonna kampanjan teemana ovat uusien digitaalisten teknologioiden, sisältöjen ja ympäristöjen vaikutukset aineettomien oikeuksien syntymiseen ja suojaan. Digitaalisten teknologioiden suhde omistajuuteen on aihe, joka puhuttaa tällä hetkellä yhteiskunnassa myös laajemmin.
Tulevissa kampanjavideoissa aineettomien oikeuksien suojaamista tarkastellaan muun muassa virtuaalisen todellisuuden (VR), lisätyn todellisuuden (AR), tekoälyn, pelien ja ohjelmistojen sekä sosiaalisen median näkökulmista. Haastateltavia asiantuntijoita haetaan alan eri yrityksistä alkukevään aikana.
Aineettomien oikeuksien ymmärryksen merkitys korostuu entisestään tekoälytyökalujen yleistyessä ja uusien alojen, kuten sosiaalisen median vaikuttajatyön kasvaessa.
Digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa liiketoiminnassa tuotteet ovat tyypillisesti globaalisti saatavilla, jolloin yrittäjille on entistäkin tärkeämpää ymmärtää rekisteröintien ja oman työn suojaamisen ja valvomisen merkitys. Liiketoiminnan skaalautuvuus helposti kärsii tai estyy kokonaan, jos työn tuloksia ei suojata asianmukaisesti.
Kansainvälisellä ja EU-tasolla on parhaillaan käynnissä lainsäädännön uudistuksia, jotka parantavat digitaalisen luomistyön sekä digitaalisten ekosysteemien ja maailmojen suojaa.
Videot työkaluina ja tapahtumissa
Kampanjaa levitetään laajasti muun muassa sosiaalisessa mediassa sekä tapahtumissa. Myös kumppanit, kuten eri alojen etujärjestöt, voivat jakaa videoita omissa kanavissaan sekä hyödyntää niitä omissa tilaisuuksissaan.
– Videot ovat esillä useissa tapahtumissa pitkin vuotta. Sosiaalisen median kanavissamme videoita julkaistaan aihetunnisteella #AineettomiaTarinoita, kertoo kampanjaryhmän jäsen ja PRH:n somemanageri Jukka Viskari.