Miksi tavaramerkin rekisteröinti kannattaa? – Kysyimme yrityksiltä

-
Kuva: Shutterstock

Yhä useammat yritykset haluavat rekisteröidä yritykselleen tavaramerkin liiketoiminnan suojaamisen ja riskien pienentämisen vuoksi. Tämä selvisi uusille tavaramerkkien haltijoille suunnatun kyselyn tuloksista.

”Halusimme varmistaa, ettei kukaan toinen yritys käyttäisi keksimäämme nimeä”

Kyselyyn vastanneet yritykset korostivat tarvetta suojata omat tuotemerkkinsä, ja siten suojautua myös mahdollisilta väärinkäytöksiltä. Vastaajien mielestä tavaramerkin rekisteröinti lisää myös yrityksen uskottavuutta sekä antaa yrityksestä ammattimaisen vaikutelman. Lisäksi monet tunnistivat uuden tuotteen lanseerauksen yhdeksi tärkeäksi syyksi tavaramerkin hakemiselle.

Huoli siitä, että hyvä nimi tai merkki voisi päätyä kilpailijoille, motivoi monia hakemaan tavaramerkkiä. Yritykset haluavat myös rakentaa brändiä ja erottua kilpailijoista. Tavaramerkin rekisteröinti auttaa myös lisäämään tunnettuutta. Sitä pidettiin myös tärkeänä tekijänä yrityksen kasvun lisäämisessä ja brändin arvon nousussa.

Ystävät ja kollegat tärkeitä vinkkaajia

PRH:n verkkosivut ja yleiset hakukoneet osoittautuivat merkittäviksi tietolähteiksi tavaramerkeistä kiinnostuneille yrityksille. Lisäksi ystävien ja kollegoiden suositukset olivat tärkeä tiedonlähde. Yritykset etsivät tietoa erityisesti tavaramerkkien rekisteröintiedellytyksistä, tavara- tai palveluluokkien valinnasta sekä hinnoista. Myös se kiinnosti, millainen tavaramerkki voi olla.

Osa kyselyyn vastanneista korosti tarvetta hyödyntää asiantuntijoita tavaramerkkien hakemisessa, vaikka suurin osa uskoi omiin tietoihinsa ja kokemukseensa asiasta. Tämä osoittaa sen, että vaikka tiedonhankinta omatoimisesti onnistuu, asiantuntijoiden apu voi helpottaa tässä työssä.

Tavaramerkki tärkeä osa jokaisen yrityksen toimintaa

Tavaramerkin hakeminen kannattaa suunnitella huolellisesti. Kyselyn tulokset kuitenkin osoittavat, että tavaramerkin hakeminen kannattaa ja se on tärkeä osa yrityksen toimintaa erityisesti silloin, kun tavoitteena on rakentaa brändiä ja suojata liiketoimintaa kilpailulta.

Tavaramerkin hakemisen merkitys korostuukin entisestään kilpailluilla markkinoilla, ja se voi olla ratkaiseva askel yrityksen menestykselle ja tunnettuuden kasvattamiselle. Jokaisen uuden yrittäjän kannattaa harkita tavaramerkin hakemista ja hyödyntää käytettävissä olevia tietolähteitä sekä asiantuntijoiden apua.

Kyselyn taustaa

Kysely tavaramerkkien uusille haltijoille toteutettiin syyskuussa 2023 ja maaliskuussa 2024. Vastaajia oli yhteensä 151.

tietoa_prhsta