Kaup­pa­re­kis­te­ri-il­moi­tuk­set teh­tä­vä säh­köi­ses­ti vuo­den 2026 alus­ta

Kuva: Shutterstock​

Ensi vuoden alusta lähtien useimpien yritysten on tehtävä perustamis- tai muutosilmoitus sähköisesti kaupparekisteriin. Velvollisuus sähköiseen asiointiin ei koske yksityisiä elinkeinonharjoittajia (toiminimiyrittäjiä) eikä kaupparekisteriin merkittyjä aatteellisia yhdistyksiä tai säätiöitä.

PRH voi jatkossa vain erityisestä syystä hyväksyä tiettyjen yhtiömuotojen ilmoitukset paperisella lomakkeella.

Sähköisellä ilmoittamisella monia hyötyjä

Sähköisellä ilmoittamisella on monia etuja ja hyötyjä yrityksille. Yksi tärkeimmistä on ilmoituksen turvallisuus. Monet väärinkäytösmahdollisuudet vähenevät, koska sähköisessä ilmoittamisessa vaaditaan vahvaa sähköistä tunnistautumista. Lisäksi sähköinen ilmoittaminen on nopeaa ja kustannustehokasta: ilmoitus on heti lähettämisen jälkeen rekisteriviranomaisella, ja säästöä syntyy muun muassa postikuluissa.

Sähköinen asiointipalvelu myös tarkistaa joidenkin tietojen, kuten henkilötunnuksen oikeellisuuden. Tämä nopeuttaa ilmoitusten käsittelyä ja hyödyttää sekä yrityksiä että viranomaista, koska korjauskehotusten määrän uskotaan vähentyvän.

Sähköisten ilmoitusten osuus nousussa

Sähköisen asioinnin velvoittavuudesta säädetään yritys- ja yhteisötietolaissa.

Sähköisten kaupparekisteri-ilmoitusten osuus on useamman vuoden aikana noussut tasaisesti. Osuus on jo ennen lainsäädännön voimaantuloakin merkittävä.

tietoa_prhsta