Tavaramerkki- ja mallioikeuspalvelut uudistuivat – Asiakkaiden osallistuminen kehittämiseen tuo hyötyjä kaikille
PRH otti käyttöön uudistetut sähköiset tavaramerkin ja mallioikeuden asiointipalvelut elokuussa. Uudistuksen tavoitteena oli helpottaa tavaramerkkien ja mallioikeuksien hakijoiden ja haltijoiden työtä sekä tarjota parannettu käyttökokemus asiakkaille.
Palveluiden uudistamisen yhtenä lähtökohtana oli vanhoista palveluista kerätyn asiakaspalautteen hyödyntäminen. Asiakkaat osallistuivat kehitystyön aikana myös palveluiden testaukseen. Tämän lisäksi palveluita esiteltiin asiakkaille palautteen saamiseksi ennen niiden käyttöönottoa.
Palveluiden uudistettu käyttöliittymä sisältää uusia toiminnallisuuksia, jotka helpottavat muun muassa tavaramerkkihakemusten laatimista. Tällaisia ovat esimerkiksi tekoälyavusteinen nimikehaku tavaroiden ja palveluiden valintaan sekä asiakastietojen automaattinen täyttäminen yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ).
Vain osallistumalla voit vaikuttaa
PRH:n asiakastestiryhmään osallistui asiantuntijoita muun muassa IPR-lakitoimisto Berggreniltä. He pääsivät sitä kautta tutustumaan uudistettuihin palveluihin jo ennen niiden käyttöönottoa.
– Meille jäi todella hyvät fiilikset viime vuonna pidetystä asiakasosallistamistilaisuudesta, toteavat IP-spesialisti Laura Lehtoaro ja tavaramerkki- ja mallioikeusasiamies Hannu Halmetoja.
Molemmat pitävät tärkeänä, että PRH haluaa kuunnella asiakkaitaan ja muita sidosryhmiään.
– Asiakasosallistamistilaisuudessa tuli selkeästi esiin halu panostaa asiakaskokemuksen laadukkuuteen. Palvelumuotoilijan läsnäolo kehittämistyössä antoi lisäkipinän tilaisuuteen. Uusien sähköisten palvelujen esittely ja niihin välittömän vaikuttamisen mahdollisuus oli todella motivoivaa.
Laura Lehtoaro ja Hannu Halmetoja kokevat, että uudistus toi mukanaan monia hakijan kannalta hyödyllisiä ominaisuuksia.
– Tällä hetkellä myönteistä meidän kannaltamme on, että Y-tunnuksella pystyy hakemaan hakijan tiedot YTJ:stä.
Tulevaisuuden kehityskohteina ison ammattimaisen toimijan edustajat toivovat, että tavaramerkin sähköisiä palveluja kehitettäisiin yhä enemmän automatisoituun ja rajapintoja hyödyntävään suuntaan.
– Automatisoinnin avulla manuaalista työtä tulisi vähemmän ja saisimme tällöin myös omat prosessimme mahdollisimman sujuviksi.
Käyttäjien antama palaute auttaa kehittämään oikeita asioita
Asiakastarpeet ja -palautteet ovat PRH:lle luonnollisesti erittäin tärkeitä. Ne ovat olleet kehitystyön lähtökohtana molempien palveluiden uudistuksessa.
– Kehitystyön aikana olemme ottaneet asiakkaita mukaan kehitystyöhön erilaisissa tilaisuuksissa. Erityisesti asiamiestoimistot ovat näihin tilaisuuksiin osallistuneet aktiivisesti, siitä heille suuri kiitos, kertoo uudistuksen projektipäällikkönä toiminut kehittämisasiantuntija Turkka Vaahtolammi PRH:sta.
Vaikka palveluihin onkin tehty parannuksia, resurssien rajallisuuden vuoksi PRH joutuu priorisoimaan toteutettavia kehityskohteita. Tämä tarkoittaa, että kaikkia palveluihin esitettyjä toivomuksia ei pystytty vielä toteuttamaan.
– Kartoitamme jatkokehityskohteita, jotta voimme jatkossakin tarjota asiakkaillemme yhä helppokäyttöisempiä palveluita. Yksi tällainen selvityksessä oleva asia on Lauran ja Hannun mainitsema rajapinta-asioinnin mahdollistaminen tulevaisuudessa.
Tutustu uusiin sähköisiin asiointipalveluihin (palvelut vaativat tunnistautumisen):
Palveluiden uudistus on toteutettu osana Euroopan unionin teollis- ja tekijänoikeusverkoston (EUIPN) kansainvälistä yhteistyötä. EUIPN on EU:n teollisoikeusviraston (EUIPO) ja EU:n kansallisten virastojen muodostama verkosto.