Mikä on sinun keksintösi, joka ratkaisee arkipäivän ongelman fiksummin digitaalisesti?

Tänä syksynä Keksijänero 2017-kilpailun teemana on digitaalisuus arjessa. Mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa? Digitaalisuus on tiedon sähköistä keräämistä, tallentamista, siirtämistä, analysointia ja hyödyntämistä. Digitaalisuutta käytetään mm. netin sähköisissä palveluissa, älypuhelimen sovelluksissa, peleissä ja yhä enemmän myös televisioissa, autoissa, hisseissä ja jopa kodinkoneissa.

Miten digitaalisuus parantaisi lasten, nuorten, aikuisten ja ikäihmisten arkipäivää kotona, luonnossa, koulussa, töissä, harrastuksissa, liikenteessä ja paljon muussa. Keksi nyt!


Jokainen meistä voi olla keksijä. Luovuus on meissä kaikissa. Voimme harjoittaa luovaa ajattelua ja tehdä oivalluksen, joka voi ratkaista jonkin arkipäivän ongelman tai parantaa elämisen laatua. Mitä keksiminen on? Se on sellaista ajattelua, tutkimista tai tekemistä, jonka seurauksena syntyy uusia asioita ja tavaroita. Luovuutta ja keksimistä edistää kyky ajatella eri tavoin kuin ennen. Luova ajattelu on hauskaa ja hyödyllistä ajan käyttöä.

Mitä voisimme tehdä arjessa fiksummin ja tehokkaammin digitaalisesti?

Monet päivittäiset askareet voidaan hoitaa digitaalisesti joko tietokoneohjelmana tai vaikkapa erilaisten sensoreiden antamina herätteinä. Ennen esimerkiksi oven avain oli yleensä mekaaninen, mutta nykyään avain on usein langaton ja elektroninen mahdollistaen uusia sovelluksia.

Ennen piirroshahmot seikkailivat sarjakuvalehtien sivuilla ja TV:ssä, mutta nykyään yhä useammin myös kännykän ruudulla kolmiulotteisessa virtuaalimaailmassa.

Koulukirjatkaan eivät enää välttämättä ole paperisia vaan tietoa haetaan internetistä kännykällä ja tabletilla. Vanhempasi lähettivät luokassa ainoastaan kirjelappuja, mutta nykyään viestit kulkevat erilaisten viestipalveluiden avulla kännykästä kännykkään.

Harrastuksiin digitaalisuus on tullut voimalla. Kaikki tuntevat virtuaaliset Pokemon-pelihahmot, joita kerätään kännykän avulla liikkumalla todellisessa maailmassa. Puhumattakaan lukuisista muista verkkopeleistä, joissa pelikumppani voi olla samaan aikaan maailman toisella puolella.

Lääkäri voi olla reaaliaikaisessa etäyhteydessä amerikkalaiseen kollegaan ja saada näin nopean vastauksen erityisasiantuntijalta. Tulevaisuudessa apua antaa ehkä keinoäly.


Aloita tästä

  • Ongelman haku, määrittely ja tunnistaminen
  • Tiedon keruu
  • Ideointi
  • Ratkaisujen valinta ja kehittäminen
  • Toteuttaminen

Keksiminen voi olla myös vanhoja keksintöjen parantamista ja kehittämistä

  • Raha - pankkikortti - kännykkämaksaminen
  • Teatteri - elokuva - youtube
  • Peli - lautapeli - Pokemon Go
  • Filmikamera - digikamera - älypuhelin
  • Tietosanakirja - wikipedia
  • Pyörä - polkupyörä - sähköpolkupyörä
  • Puhelin - kännykkä - tekstiviesti
  • Tietokone - sähköposti - playstation