PRH:n ja TATin yhteishanke käynnistyi oppilaitoksissa

Syyslukukaudella 2019 tuhannet suomalaisnuoret harjoittelevat aineettomien oikeuksien (IPR) taitojaan yrittäjyyskasvatuksen osana, kun Patentti- ja rekisterihallituksen yhdessä Talous ja nuoret TATin kanssa rakentama yhteistyöhanke on käynnistynyt kouluissa. Projektia esiteltiin jo PRH:n toukokuussa 2019 julkaisemassa uutisessa.

Lauri Vaara Lauri Vaara, asiantuntija, TAT

– Tarkoitus on luoda mahdollisimman paljon valmiita malleja, joita myöhemmin pystytään hyödyntämään myös muiden EU-maiden yrittäjyyskasvatuksessa, toteaa TATin pedagoginen asiantuntija Lauri Vaara.

PRH tuo aineistoihin oman asiantuntemuksensa aineettomista oikeuksista, ja Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto EUIPO rahoittaa pilottia ainutlaatuista projektia, jossa nähdään laajentamismahdollisuuksia.

Aineettomien oikeuksien mahdollisuudet tutuiksi

Tavoitteena on Vaaran mukaan saada nuoret oivaltamaan aineettomien oikeuksien merkitys niiden tarjoamien mahdollisuuksien ja hyötyjen kautta. Esimerkiksi oppitunneilla oppilaat pohtivat, mikä erottaisi heidän yrityksensä kilpailijoista ja mikä toimisi sen valttikorttina maailmanmarkkinoilla. Opetusmateriaalien avulla selvitetään myös, miten idean voi suojata kehittämällä sille IPR-kelpoisen muodon.

– Samalla opitaan, millä edellytyksin muiden tuotoksia saa käyttää. Korjataan vääriä käsityksiä, ja näin vähennetään myös pelkoa syytöksistä oikeuksien loukkaamisesta, Vaara sanoo.

Hän iloitsee alustavasta palautteesta, jota on saatu aineistojen laatimiseen osallistuneilta nuorilta: aineettomat oikeudet näyttävät sulautuvan luontevasti osaksi yrittäjyysopintoja. Esimerkiksi Maunulan yhteiskoulussa, Helsingin matematiikkalukiossa opiskeleva Gabriel Langdon yllättyi iloisesti:

– Lukiessani aineettomista oikeuksista opin uutta tietoa brändeistä, logoista ja tavaramerkeistä. Asia, johon en ollut aiemmin edes kiinnittänyt huomiota, muuttui nopeasti mielenkiintoiseksi.

Yrityskylissä ja bisneskursseilla opiskellaan yrityksen perustamista

TATin vuonna 2010 käynnistämä Yrityskylä-oppimiskokonaisuus sisältää opettajien koulutuksen, oppimateriaalit, oppitunnit koulussa sekä toiminnallisen vierailun Yrityskylä-oppimisympäristöön.

Yrityskylä Alakoulussa kuudesluokkalaiset harjoittelevat elämää kansalaisina, työntekijöinä ja kuluttajina. Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset puolestaan johtavat yrityksiä ja kilpailevat keskenään kansainvälisillä markkinoilla. Voittajaksi selviytyy tiimi, joka on onnistunut parhaiten kasvattamaan sekä liiketulostaan että mainettaan.

Jasmiina Tuominen Jasmiina Tuominen, aluekoordinaattori, Yrityskylä

Monia koulutusalan palkintoja kerännyt Yrityskylä toimii Suomessa kahdeksalla alueella. Syksyllä 2019 pilottihankkeen IPR-aiheiset ennakkoaineistot ovat käytössä kaikissa Yrityskylä Yläkouluissa. Niistä kolmessa aihe sisältyy myös varsinaiseen pelipäivään, ja parhaiden oppimistapojen löydyttyä ne on tarkoitus levittää myös muihin Yrityskyliin. Helsinki-Vantaan aluekoordinaattori Jasmiina Tuominen kertoo, että Yrityskylä Yläkoulussa aineettomia oikeuksia käsitellään tavaramerkki-käsitteen kautta.

– Oppilaat suunnittelevat yritykselleen tunnusmerkin, esimerkiksi logon, sloganin tai tuotenimen. Tunnusmerkki "lähetetään" PRH:lle, ja "rekisteröity" tavaramerkki hyödyttää lainaneuvottelussa ja kaupankäynnissä, sillä hyvämaineinen brändi menestyy, Tuominen kertoo.

TATin Yrityskylä-oppimisympäristössä vuosittain vierailevista lähes 20 000 ysiluokkalaisesta pilottiin osallistuu noin 4 500. Yrityskylä Alakoulun osalta IPR-asioiden integroimista oppimiskokonaisuuksiin selvitetään syksyn aikana.

Toisen asteen opiskelijat tutustuvat yrittäjyyteen TATin Bisneskursseilla. Aineettomat oikeudet on sulautettu osaksi Myynti, markkinointi ja kaupallistaminen -kurssia. Näitä uusia sisältöjä opiskellaan jo useassa oppilaitoksessa, ja alustava palaute on ollut kannustavaa. Lisäksi lukioiden opinto-ohjauksen tueksi laaditulla Opopassi-sivustolla IPR esitetään osana yrityksen perustamistoimia.

Pilottihankkeesta kerätään palautteet niin opiskelijoilta kuin opettajilta. Kokemusten perusteella materiaaleja, pelejä ja kursseja kehitetään eteenpäin. Loppusyksyllä kun palautteet on analysoitu, suunnitellaan jatkotoimia ja mietitään IPR-taitojen syventämistä yrittäjyyskasvatuksen osana.

Yrityskylä: Yläkoulu Pohjois-Pohjanmaa, kuvaaja Päivi Mäkelä


INFOLAATIKKO

Aineettomat oikeudet osana yrittäjyyskasvatusta -hanke

    • Patentti- ja rekisterihallituksen ja Talous ja nuoret TAT yhteishanke
    • Pilottihanke kestää 8 kuukautta (huhti-joulukuu 2019)
    • Käytäntöön syyslukukaudella 2019
    • Testaajina toisen asteen oppilaitoksia Bisneskurssien ja Opopassi-sivustojen kautta sekä Yrityskylä yläkoulut
    • EUIPO rahoittaa hankkeesta 90%
    • Jatkosuunnitelma ja -rahoitushakemus lokakuussa 2019


PRH:n uutinen aiheesta

Talous ja nuoret TAT

Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto EUIPO


PRH
TAT
EUIPO
Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 02.09.2019