Yrittäjät siirtyvät vauhdilla sähköiseen asiointiin

Lähes kaikki kaupparekisterimuutokset voi nykyään ilmoittaa sähköisesti ytj.fi-asiointipalvelun kautta. Yrittäjät ovat ottaneet palvelun omakseen ja sähköisesti toimitettujen ilmoitusten määrä on noussut selkeästi koko alkuvuoden 2017. Myös yhä useampi asunto-osakeyhtiö ilmoittaa muuttuneet tiedot ytj.fi-palvelun kautta.

Maaliskuussa käyttöön otettu sähköinen "toiminimen" perustaminen saavutti heti huippuluvut: yli 80 % näistä ilmoituksista tehtiin sähköisen asioinnin kautta.

Sähköisesti toimitettujen ilmoitusten osuus ensimmäisen vuosineljänneksen aikana:

Ilmoitustyyppi Sähköisen asioinnin suuruus
Osoite- ja yhteystietomuutos 96,3 %
"Toiminimen" perustaminen 83,5 %
Osakeyhtiön perustaminen 51,6 %
Henkilömuutokset (esim. hallitusmuutos) 46,0 %
Asunto-osakeyhtiön henkilömuutokset (esim. isännöitsijämuutos) 45,0 %
Muut muutokset (esim. yhtiöjärjestysmuutos) 39,9 %

Ilmoittaminen sähköisesti on helpompaa kuin paperilomakkeella, koska sähköinen palvelu ohjaa ilmoituksen tekemisessä. Sähköiset ilmoitukset pystytään myös käsittelemään paperisia nopeammin.

Lisäksi ilmoitusmaksut sähköisessä asioinnissa ovat useimmiten edullisempia kuin paperiasioinnissa. Esimerkiksi osakeyhtiön hallitusmuutoksen ilmoittaminen sähköisesti maksaa 40 euroa, kun taas paperi-ilmoituksen hinta on 85 euroa.

Osakeyhtiön ilmoituksen voi allekirjoittaa joko hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja. Sähköiseen ytj.fi-palveluun kirjautumiseen tulee olla suomalainen henkilötunnus sekä verkkopankkitunnukset tai sirullinen henkilökortti.

Palvelu laskee ilmoituksen käsittelymaksun ja se suoritetaan osana ilmoitusprosessia joko verkkopankissa tai luottokortilla. Maksajana voi olla myös joku muu kuin ilmoituksen allekirjoittaja.

Lisätietoja ja sähköinen ilmoittaminen osoitteessa www.ytj.fi.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 18.12.2017