Asunto-osakeyhtiöilmoitukset:

Sähköisesti ilmoitettavien asioiden määrä on laajentunut

Jo aiemmin oli mahdollista ilmoittaa esimerkiksi hallituksen jäseniä sekä tilintarkastajaa ja isännöitsijää koskevat muutokset sähköisesti kaupparekisteriin. Sähköinen ilmoittaminen kaupparekisteriin on laajentunut 24.2.2016.

Asunto-osakeyhtiöt voivat sähköisen asiointipalvelun laajennuksen myötä ilmoittaa esimerkiksi yhtiöjärjestysmuutokset, pääomia ja osakkeita koskevia muutoksia sekä tietynlaisia sulautumisasioita. Asunto-osakeyhtiön perustamista ei ole mahdollista tehdä sähköisesti.

Lisätietoja: Sähköinen ilmoitus kaupparekisteriin

Sähköisessä asiointipalvelussa valtuuttaminen

Sähköisessä YTJ-asiointipalvelussa ilmoituksen allekirjoittamiseen oikeutettu henkilö, esimerkiksi isännöitsijä, voi valtuuttaa toisen henkilön allekirjoittamaan sähköisen muutosilmoituksen. Sekä valtuuttajalla että valtuutetulla tulee olla suomalainen henkilötunnus ja tämän lisäksi joko verkkopankkitunnukset tai sirullinen henkilökortti (HST-kortti). Valtuutus voidaan antaa määräajaksi tai toistaiseksi voimassaolevaksi.

On myös mahdollista, että muutosilmoitus tehdään järjestelmään valmiiksi ja tämän jälkeen allekirjoittamiseen oikeutettu henkilö käy allekirjoittamassa ilmoituksen sähköisessä YTJ-palvelussa.

Lisätietoja: Sähköinen asiointipalvelu - www.ytj.fi

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 18.12.2017