Slush Founders’ Day – mitä startupin on hyvä tietää ennen Slushia?


Päivää ennen Slush 2017 -päätapahtumaa järjestettyyn “Perustajien päivään" kutsuttiin kaikki Slushiin osallistuneiden startup-yritysten toimitus- ja teknologiajohtajat. Yli 500 osallistujasta yli puolet oli ulkomailta. Kauimpaa tulleet olivat Australiasta ja Etelä-Amerikasta. Osallistujia oli Euroopan maiden ja Pohjois-Amerikan ohella myös mm. Aasiasta, Afrikasta ja Lähi-Idästä.


Suojaa ideasi ennen Slushia

Startupin on tärkeä miettiä etukäteen, miten se tuo oman tuotteensa esille Slushin kaltaisessa tapahtumassa: mitä siitä kerrotaan ja millä tavoin. Siellä ei luonnollisestikaan kannata julkaista asioita, joita on ajatellut patentoida myöhemmin. Muutenkin yrityksen on hyvä miettiä etukäteen IPR-strategiaansa: mitä patentoidaan tai suojataan tavaramerkeillä ja mitä pidetään liikesalaisuutena.
Liikesalaisuus ei joka tilanteessa estä muita kopioimasta keksintöä, ei varsinkaan sen taustalla olevaa ideaa, mutta se tekee siitä vaikeampaa. Patentit ovat keskeinen suojamuoto, jos tuotteen teknologia tulee joka tapauksessa esille tuotteen julkaisun yhteydessä. Patentti on myös hyvä väline aktiivisesti estää kilpailijoita käyttämästä keksintöä. Tavaramerkki puolestaan auttaa tuotteen brändin rakentamisessa.

Se, että IPR-strategia on selvillä ennen Slushin tapaista tapahtumaa, antaa yrityksestä ammattimaisen kuvan mm. sijoittajille. Strategiaan perustuen tehdään selväksi yrityksen työntekijöille myös se, mitä yrityksestä ja sen tuotteista voidaan kertoa ja mitä ei.

Kokemuksia päivästä

PRH osallistui Slush Founders’ Day tapahtumaan ensimmäistä kertaa. Tarjosimme päivässä henkilökohtaista neuvontaa tavaramerkkeihin, patentteihin ja yrityksen rekisteröinteihin liittyvissä kysymyksissä. Neuvonnan lisäksi IPR-asioista keskusteltiin pyöreän pöydän ääressä, jossa keskusteluaiheet liittyivät laajasti yrityksen aineettoman omaisuuden hallintaan. Keskustelu oli mielenkiintoista myös siitä näkökulmasta, että saman pöydän ääressä asiasta saattoi puhua yhtä aikaa korealainen, ruotsalainen ja sambialainen startup.

Tavaramerkeissä yksityiskohtaisemmat kysymykset liittyivät mm. omien merkkien rekisteröitävyyteen ja kansainvälisen suojaamisen eri vaihtoehtoihin. Patenteissa osallistujia kiinnostivat erityisesti ohjelmistoihin, peleihin ja tekoälyyn liittyvien innovaatioiden ja liiketoimintamenetelmien suojausmahdollisuudet. Näiden keksintöjen patentoinnin haastavuus oli kysyjillä hyvin tiedossa, mutta suosittelimme useimmissa tapauksissa yhteydenottoa PRH:n neuvontaan tarkemman analyysin tekemiseksi.

Ensi vuonna uudestaan

PRH oli mukana Founders’ Day’ssä yhteensä 8 henkilön voimin. Kokonaisuudessaan päivästä jäi oikein positiivinen vaikutelma. Osallistujat olivat aidosti hakemassa tietoa ja vastauksia kysymyksiinsä. Pääpaino neuvonnassamme oli patenttien ja tavaramerkkien eri suojausvaihtoehtojen esittelyssä startupin oman tilanteen ja tavoitteiden pohjalta.

Käytännön haaste useissa tilanteissa oli se, että osallistujat olivat Suomen ulkopuolelta. Tosin joukossa oli niitäkin, jotka harkitsivat yrityksen perustamista Suomeen. Suomi nähtiin jo "Pohjolan Piilaaksona", joka tarjoaa kilpailukykyisen sillanpääaseman EU:n markkinoille. Myös PRH:n kannattaa ottaa tästä nosteesta kaikki hyöty irti. Kaikille päivän osallistujille sopivat hyvin PRH:n antama neuvonta ja erityisesti tutkimuspalvelumme, yrityksen kotimaasta riippumatta. Tämän vuoksi päivään kannatti osallistua nyt ja myös jatkossa.

Lue lisää tapahtumasta (englanniksi)

Slushin nettisivut (englanniksi)


Teksti: Olli Ilmarinen, Patrik Lindbohm, Yrjö Raivio ja Matti Rantanen, PRH
Kuvat: Leena Puolimatka, PRH

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 18.12.2017