Asiakkaamme ja kumppanimme, kiitokset kuluvasta vuodesta ja katseet eteenpäin!

Antti Riivari, pääjohtaja

Julkistimme alkuvuodesta uuden strategiamme vuosille 2018-2022 otsikolla "Erinomainen asiakaskokemus – parasta viranomaispalvelua yhdessä". Työ strategisten päämäärien saavuttamiseksi on täydessä vauhdissa, ja tekemistä riittää tuleviksi vuosiksi.

Yksi strategisista päämääristämme kuuluu: "Asiakkaamme onnistuvat". Olemme iloisia siitä, että PRH:n asiakastyytyväisyys on tänäkin vuonna pysynyt korkealla tasolla. Samalla olemme hyvinkin tietoisia, että asiakkaidemme onnistuminen edellyttää jatkuvaa ponnistelua.

Vuosi 2019 tuokin mukanaan mm. uusia palveluita asiakkaillemme. Asunto-osakeyhtiöiden sähköisen perustamisen ohella aloitamme tilinpäätösten vastaanottamisen rakenteisessa digitaalisessa muodossa, yhdistykset saavat y-tunnuksen ja rahanpesun valvonnan tukemiseksi alamme rekisteröidä tiedot yritysten edunsaajista. Näiden palveluiden käyttöönotossa onnistuminen on yksi ensi vuoden tärkeistä tavoitteista.

Vilkas kehittämisen ja valvonnan vuosi

Päättyvä vuosi on ollut taas kerran antoisa ja työntäyteinen. Suomen talouden hyvä tilanne on pitänyt myös PRH:n kiireisenä. Esimerkkeinä ovat edelleen vilkastunut uusien yritysten perustaminen ja patenttihakemusten määrä, joka pysyi vakaana vuoden 2017 positiivisen käänteen jälkeen.
Valvontatoimintaa tehostettiin tilinpäätösten toimittamatta jättämisen, tilintarkastajien toiminnan sekä säätiövalvonnan saralla.

Vuotta 2018 leimasi suurten hakemus- ja ilmoitusmäärien sekä aktiivisten valvontatoimien lisäksi työskentely eri digihankkeiden, kuten mainitun asunto-osakeyhtiöiden sähköisen perustamisen, yhdistysrekisterijärjestelmän ja yhdistyspalvelujen uudistamisen sekä patenttiasioiden käsittelyjärjestelmän kehittämisen, parissa. Ensi vuoden alussa otamme myös kokonaisvastuun YTJ-palvelusta, joka on käytetyimpiä julkisia asiointipalveluita.

Otimme kuluvana vuonna käyttöön ensimmäiset tekoälyä hyödyntävät sovellukset, muun muassa patenttitutkijoita avustavan tekoälyjärjestelmän, joka arvioi patenttihakemuksen keksinnöllisyyden vertamaalla sitä miljooniin patenttijulkaisuihin, sekä yhteisen chatbotin Maahanmuuttoviraston ja Verohallinnon kanssa. Botti neuvoo englanniksi ulkomaisia asiakkaitamme saumattomasti kolmen eri viranomaisen asioissa.

Olemme asiakkaita varten

Myös olemassa olevat digitaaliset palvelut edellyttävät jatkuvaa kehittämistä, asiakastarpeiden havainnointia ja asiakkaiden mukaan ottamista kehittämiseen sekä laajaa yhteistyötä julkishallinnon ja elinkeinoelämän organisaatioiden kanssa. Kulissien takana tulemme ensi vuonnakin tekemään työtä, jotta palvelumme ovat asiakkaille hyödyllisiä ja ne toimivat häiriöttä kasvavista käyttäjämääristä huolimatta.

Digitaalisten palveluiden takana on aina ihmisiä, ja tulemme jatkossakin antamaan myös henkilökohtaista palvelua. Meille on kunnia-asia, että palvelumme on ystävällistä ja asiantuntevaa. Siihen aiomme panostaa myös jatkossa, jotta te onnistutte!

Antti Riivari, pääjohtaja


Kuva: Juha Rahkonen

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 20.12.2018