Yri­tyk­set: il­moi­tuk­set ja ha­ke­muk­set kaup­pa­re­kis­te­riin säh­köi­ses­ti 1.1.2026 al­kaen

Kaikkien yritysten paitsi toiminimiyrittäjien (yksityisten elinkeinonharjoittajien) täytyy tehdä ilmoitukset ja hakemukset kaupparekisteriin sähköisesti 1. tammikuuta 2026 alkaen.

Pakollinen sähköinen asiointi koskee muun muassa perustamisilmoituksia, muutos- ja lopettamisilmoituksia, hakemuksia ja tilinpäätöksiä.

Sähköiset asiointitavat ovat YTJ-palvelu ja verkkolomakkeet.

YTJ-palvelussa voit

  • perustaa yrityksen (yleisimmät yritysmuodot)
  • ilmoittaa tilinpäätöksen kaupparekisteriin
  • ilmoittaa yrityksen yleisimmät muutokset kaupparekisteriin ja Verohallinnon rekistereihin.

Jos ilmoitusta tai hakemusta ei voi tehdä YTJ-palvelussa, lähetä Y-lomake tai hakemus liitteineen verkkolomakkeella PRH:een. Linkit verkkolomakkeisiin löydät prh.fi-sivuilta. Julkaisemme päivitetyt ilmoittamisen ohjeet prh.fi- ja ytj.fi-sivuilla 1. tammikuuta 2026.

Sähköisen asioinnin pakollisuus perustuu kaupparekisterilakiin ja yritys- ja yhteisötietolain muutokseen. Sähköisesti ilmoitetut tiedot saamme käsitellyiksi ja rekisteröidyiksi nopeammin. Siten kaupparekisterin tiedot ovat nopeammin myös hyödynnettävissä yritysten ja koko yhteiskunnan tarpeisiin.


Lisätiedot:

Lue lisää pakollisesta sähköisestä asioinnista prh.fi-sivulta. 

Kaupparekisterin neuvonta
puh. 029 509 5900
ma–pe klo 9.00–15.00