Sisäinen valvonta
Tilintarkastusyhteisön täytyy kehittää menettelyt rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien vähentämiseksi. Niihin sisältyvät ainakin seuraavat:
- Toimintaperiaatteiden, menettelyjen ja tarvittaessa valvonnan kehittäminen
- Sisäinen tarkastus, jos tämä on perusteltua tilintarkastusyhteisön toiminnan luonteen ja koon perusteella.
Toimintaperiaatteita ja menettelytapoja ovat esimerkiksi riskienhallintaan liittyvät käytänteet, asiakkaan tunteminen ja tunnistaminen, raportointi, tietojen tallentaminen, sisäinen valvonta sekä työntekijöiden toiminnan läpikäynti.
Tilintarkastusyhteisön sisäinen tarkastus tai vastaava toiminto kehittää toimintaperiaatteita ja menettelyjä tarpeen mukaan. Menettelyt ja niiden laajuus riippuvat tilintarkastusyhteisön toiminnan luonteesta, koosta ja laajuudesta.
Tilintarkastusyhteisön on myös nimettävä johdostaan henkilö, joka vastaa sisäisestä valvonnasta, jos se on perusteltua tilintarkastusyhteisön koko ja luonne huomioon ottaen.
Rikkomusepäilyistä ilmoittaminen
Tilintarkastusyhteisön täytyy järjestää sisäinen ilmoituskanava, jotta henkilöstö ja asiamiehet voivat ilmoittaa luottamuksellisesti mahdollisista rahanpesulainsäädännön laiminlyönneistä. Tarkoituksena on varmistaa, että yhteisön johto ja sisäinen tarkastus pystyvät puuttumaan ongelmiin mahdollisimman varhain.
Sisäisen ilmoituksen tekeminen ei edellytä näyttöä rikkomusepäilyn tueksi, vaan perusteltu epäily riittää. Ilmoituksen tekijän ja ilmoituksen kohteen henkilötiedot ovat salassa pidettäviä, ja tilintarkastusyhteisön täytyy toteuttaa asianmukaiset ja riittävät toimenpiteet ilmoitusten tekijöiden suojelemiseksi.
Yhteisö voi käyttää rikkomusepäilyjen ilmoittamiseen jo olemassa olevia järjestelmiä.
Menettelytapoja laadittaessa on hyvä käsitellä
ilmoittajan ja ilmoituksen kohteena olevan henkilön oikeuksia ja
velvollisuuksia, ilmoitusten sisältöä, ilmoitusten käsittelyssä ja tutkinnassa
noudatettavia menettelyjä ja mahdollisia muita toimia.
Pienen yhteisön ei tarvitse luoda omaa ilmoituskanavaa
Pienissä, alle 10 henkilön tilintarkastusyhteisöissä ei ole tarkoituksenmukaista järjestää sisäistä ilmoituskanavaa, jos se on perusteltavissa yhteisön laatimassa rahanpesun riskiarviossa. Tällaiset pienet yhteisöt voivat pyytää PRH:lta päätöstä, jolla ne vapautetaan velvoitteesta järjestää sisäinen ilmoituskanava. Mikäli haluat pyytää omaa tilintarkastusyhteisöäsi koskevan päätöksen, lähetä sähköpostia osoitteella rahanpesun.torjunta(at)prh.fi. Liitä sähköpostiin tilintarkastusyhteisön riskiarvio sekä perustelut sille, miksi yhteisö tulisi vapauttaa velvollisuudesta järjestää oma sisäinen ilmoituskanava.
Jos PRH on vapauttanut yhteisön ilmoituskanavan järjestämisestä, yhteisön työntekijät tekevät rikkomusepäilyilmoitukset PRH:lle. Tee ilmoitus lähettämällä sähköpostia osoitteeseen rikkomusepaily(at)prh.fi.
Tilintarkastusyhteisön velvollisuudesta järjestää ilmoituskanava rikkomusepäilyille säädetään rahanpesulain 7 luvun 8 §:ssä.
Tilintarkastusvalvonta
-
Tilintarkastajille
-
Ohjeet
- Vaatimukset tilintarkastajan hyväksymisen edellytysten säilyttämiseksi ja ammattitaidon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi
- Tilintarkastajien hyväksymisen lakkauttaminen ja hyväksymisen palauttaminen
- Ohje tilintarkastusyhteisön hyväksymisen hakemiseksi
-
Rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
-
Ohje - rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
- Rahanpesuun liittyvät keskeiset määritelmät
- Riskien tunnistaminen ja arviointi
- Asiakkaan ja tosiasiallisten edunsaajien tunnistaminen
- Selonottovelvollisuus ja jatkuva seuranta
- Tuntemisen menettelyt
- Tuntemistietojen säilyttäminen
- Ilmoitusvelvollisuus
- Henkilöstön koulutus ja ohjeistus
- Sisäinen valvonta
- Viranomaisvalvonta
-
Ohje - rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
-
30.6.2017 saakka voimassa olleet ohjeet
- Voimassa 30.6.2017 saakka: HT-, KHT- ja JHT-tilintarkastajien velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: Tilintarkastusyhteisöjen velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: JHTT-tilintarkastajien velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: HT-, KHT- ja JHT-tilintarkastajien jatkuvan koulutuksen vaatimukset
- PRH:n tulkintoja säätiöiden tilintarkastajien enimmäistoimikausien laskemisesta
- Säätiölain vaikutukset säätiön tilintarkastukseen
- Tarkista ja ilmoita muutoksista tilintarkastajarekisteriin
- EU:n asettamat Venäjään kohdistuvat pakotteet ja tilintarkastus
-
Ohjeet
- Tilintarkastajarekisteri
-
Tietoa tilintarkastajatutkinnoista ja ohjeet ilmoittautumiseen
- HT-tutkinto on tilintarkastusalan perustutkinto
- KHT-tutkinto on tilintarkastusalan erikoistumistutkinto
- JHT-tutkinto on tilintarkastusalan erikoistumistutkinto
- Kelpoisuuskoe ETA-valtiossa hyväksytylle tilintarkastajalle
- Ennakkotieto hyväksymisvaatimusten täyttymisestä
- Ohjeet kokeeseen osallistuvalle
- Tutkintotulokset 2022
- Miten haet tilintarkastajan hyväksymistä?
- Tehtävät ja arvosteluperusteet
- Tutkintojaosto
- Oikaisun vaatiminen päätökseen
- Laaduntarkastukset
- Tutkinnat ja ilmoitukset tilintarkastajan toiminnasta
- Tietopalvelut
-
Julkaisut
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportit
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2021
- Yhteenveto vuoden 2021 laaduntarkastuksen laajuudesta ja tuloksista
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
-
EU-asetuksen (537/2014) perusteella annettavat kootut tiedot
- Tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvonta
- Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastusten päätelmät
- PIE-toimeksiantojen tilintarkastajien laaduntarkastusten päätelmät
- PIE-tilintarkastustoimeksiantoja koskevat havainnot
- Suositukset ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Toteutetut valvontatoimet ja määrätyt seuraamukset
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset vuonna 2021
- Yleistä tilintarkastajien laaduntarkastusten havainnoista
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot osa-alueittain
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2020
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- EU-asetuksen (537/2014) perusteella annettavat kootut tiedot
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset vuonna 2020
- Yleistä tilintarkastajien laaduntarkastusten havainnoista
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot
-
Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot osa-alueittain
- Tilintarkastusdokumentaatiossa esitettyjen toimenpiteiden ja evidenssin todennettavuus ja tarkastettujen tositteiden yksilöinti
- Tilintarkastustyön kohdentaminen kaikkiin olennaisiin tilinpäätöseriin ja relevantteihin tilinpäätöskannanottoihin
- Tilintarkastuskertomukset ja tilintarkastajan allekirjoittamien dokumenttien ristiriitaisuus
- Liikevaihdon tarkastus
- Pääkirjanpitovientien ja muiden oikaisujen tarkastus
- Tilinpäätöksen (ja toimintakertomuksen) tarkastus
- Vaihto-omaisuus
- Myyntisaamiset
- Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2019
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2021
- Seuranta listayhtiöiden tilintarkastuskertomuksista -raportit
- Tutkinta-asioiden vuosiraportit
-
Kertomukset tilintarkastusvalvonnan toiminnasta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2021
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2021
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Laaduntarkastukset
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen viranomaisyhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Lainsäädännön seuranta ja kehittäminen
- Muu toiminta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2020
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2020
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Laaduntarkastukset
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen viranomaisyhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Lainsäädännön seuranta ja kehittäminen
- Muu toiminta
-
Kertomus PRH:n tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2019
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2019
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Tilintarkastajien valvonta: laadunvalvonta
- Tilintarkastajien valvonta: tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien valvonta: muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen yhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Muu toiminta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2021
- ESEF-tilinpäätöksen tilintarkastus ja tilintarkastuskertomus
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelmat
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2023
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastuslautakunta
- Rahanpesulakiin ja EU:n asettamiin pakotteisiin perustuva tilintarkastajien valvonta PRH:ssa
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Valvontayhteistyö
- Vuosikello
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2022
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastuslautakunta
- PRH:n rahanpesulakiin perustuva tilintarkastajien valvonta
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Valvontayhteistyö
- Vuosikello
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2021
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tilintarkastuslautakunta
- Muu tilintarkastajien valvonta
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Kansainvälinen valvontayhteistyö
- Vuosikello 2021
- Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2020
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2023
- Tilintarkastajien rahanpesulain noudattamisen valvonta
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista - tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2019-2021 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
- Laaduntarkastuksen tavoitteet
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- Laaduntarkastuksen eteneminen käytännössä
- Laaduntarkastuksen tulosten arviointi
- Laaduntarkastuksen kohteena olleet tilintarkastusyhteisöt
- Laaduntarkastusten 2019-2021 päätelmät
- Havainnot laadunvalvontajärjestelmistä
- Suositukset tilintarkastusyhteisöille ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset
- Säädösviitteet, määritelmät ja lyhenteet
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2016-2018 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
- Laaduntarkastuksen tavoitteet
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- Laaduntarkastuksen eteneminen käytännössä
- Laaduntarkastuksen tulosten arviointi
- Laaduntarkastuksen kohteena olleet tilintarkastusyhteisöt
- Laaduntarkastusten 2016-2018 päätelmät
- Havainnot laadunvalvontajärjestelmistä
- Suositukset ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Toteutetut valvontatoimet ja määrätyt seuraamukset
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset
- Säädösviitteet, määritelmät ja lyhenteet
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2019-2021 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
- Markkinaseurantaraportit
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportit
- Kansainvälinen yhteistyö
- Hinnastot
- Lomakkeet
- Lainsäädäntöä