VOI­MAAN 1.7.2025: Ti­lin­tar­kas­ta­jan am­mat­ti­tai­don yl­lä­pi­tä­mi­nen ja ke­hit­tä­mi­nen sekä hy­väk­sy­mi­sen edel­ly­tys­ten säi­lyt­tä­mi­nen

Tämä ohje tulee voimaan 1.7.2025 ja PRH soveltaa ohjetta ensimmäisen kerran vuonna 2026 annettaviin valvontatietoihin. Rinnastettavien tehtävien tulee olla ohjeen mukaisia, kun tilintarkastaja antaa valvontatietoja raportointikaudelta 1.7.2028–30.6.2029. Vaatimuksia ei sovelleta tilintarkastajan toimintaan valtiontalouden tarkastusviraston virkamiehenä.

Raportointikausi on 12 kuukauden mittainen ja se on ajanjakso 1.7.–30.6. Arviointi tehdään päättyneeltä raportointikaudelta sekä sitä edeltäneiltä kahdelta raportointikaudelta. Ohjeen mukaisia kriteerejä tilintarkastajien tehtäviin ja koulutuksen määrään tarkastellaan siten rullaavalla kolmen vuoden tarkastelukaudella, johon sisältyy kolme viimeisintä raportointikautta.

Tilintarkastuslain 4 luvun 2 §:n mukaan tilintarkastaja on velvollinen pitämään yllä ja kehittämään ammattitaitoaan. Tilintarkastuslain 7 luvun 2 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan tilintarkastusvalvonta valvoo, että tilintarkastajat ylläpitävät ja kehittävät ammattitaitoaan ja säilyttävät hyväksymisen edellytykset.

Tässä ohjeessa esitellään, miten tilintarkastajan ammattitaidon ylläpitämisen ja kehittämisen vaatimuksia sovelletaan PRH:n valvontakäytännössä.

Tilintarkastajan ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen edellyttää 1) toimintaa lakisääteisissä tilintarkastustehtävissä tai näihin rinnastettavissa tehtävissä ja 2) riittävän laajaa jatkuvaa koulutusta.

PRH valvoo ohjeen mukaisten kriteerien täyttymistä. Kriteerit ovat ohjeellisia kokonaisarvion tekemiseksi siitä, täyttääkö tilintarkastaja lain mukaiset vaatimukset. Tilintarkastajat raportoivat valvontatiedot tilintarkastusvalvonnalle vuosittain sähköisen asiointijärjestelmän avulla. Niiden tilintarkastajien osalta, joilla ohjeen mukaiset kriteerit eivät täyty, ammattitaidon ylläpitämiseen liittyvät asiat voidaan viedä käsiteltäväksi tilintarkastuslautakuntaan.

Ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen

Tilintarkastajan ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen edellyttää:

  • HT- ja KHT-tilintarkastajalta toimintaa lakisääteisissä tilintarkastuslain 1 luvun 1 § 1 momentin 1 kohdan mukaisissa tilintarkastustehtävissä tai näihin rinnastettavissa tehtävissä sekä riittävän laajaa koulutusta
  • JHT-tilintarkastajalta toimintaa lakisääteisissä tilintarkastuslain 1 luvun 1 § 1 momentin 1 kohdan mukaisissa tilintarkastustehtävissä ja lisäksi toimintaa julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuksesta annetun lain (1142/2015) 1 luvun 1 § 1 momentin mukaisissa tilintarkastustehtävissä tai näihin rinnastettavissa tehtävissä sekä riittävän laajaa koulutusta
  •  JHTT-tilintarkastajalta toimintaa julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuksesta annetun lain (1142/2015) 1 luvun 1 § 1 momentin tai 12 §:n 7. tai 9. kohdan mukaisissa tai tilintarkastuslain (1141/2015) 12 luvun 2 §:n 3. tai 4. kohdan mukaisissa tilintarkastustehtävissä ja riittävän laajaa koulutusta.
  • KRT-tarkastajalta riittävän laajaa koulutusta.

Tilintarkastajan työtehtävien määrä

HT-, KHT-, JHT- ja JHTT-tilintarkastajan ammattitaidon ylläpitäminen ja kehittäminen edellyttää, että tilintarkastaja suorittaa joko riittävän määrän lakisääteisiä tilintarkastustehtäviä tai toimii ammattimaisesti näihin rinnastettavissa tehtävissä.

Riittävä määrä tilintarkastustehtäviä määritellään seuraavasti:

  • HT-tilintarkastaja: toimivien yhteisöjen tai säätiöiden tilintarkastuslain (1141/2015) mukaisia tilintarkastuksia yhteensä vähintään 100 tuntia, joihin sisältyy vähintään 15 tilintarkastustehtävää kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana
  • KHT-tilintarkastaja: toimivien yhteisöjen tai säätiöiden tilintarkastuslain (1141/2015) mukaisia tilintarkastuksia yhteensä vähintään 200 tuntia, joihin sisältyy vähintään 30 tilintarkastustehtävää kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana
  • JHT-tilintarkastaja: edellä mainitun HT-tilintarkastajan tunti- ja tehtävämäärän lisäksi vähintään 200 tuntia julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuksesta annetun lain (1142/2015) mukaisia tilintarkastustehtäviä kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana.
  • JHTT-tilintarkastaja: vähintään 200 tuntia julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuksesta annetun lain (1142/2015) 1 luvun 1 § 1 momentin mukaisia tehtäviä tai 12 §:n 7. tai 9. kohdan mukaisia tai tilintarkastuslain (1141/2015) 12 luvun 2 §:n 3. tai 4. kohdan mukaisia tilintarkastustehtäviä kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana.

KRT-tarkastajalla tulee olla tilintarkastajan hyväksynnän mukainen määrä tilintarkastajan tehtäviä, koska kaikki KRT-tarkastajat ovat myös tilintarkastajia.

Lakisääteisiin tilintarkastustehtäviin rinnastettavat tehtävät määritellään seuraavasti:

Lakisääteisiin tilintarkastustehtäviin rinnastetaan ammattimaiset (päätoimiset, muut kuin vähäiset), tilintarkastajan ammattitaitoa vaativuudeltaan vastaavat tarkastustehtävät, jotka perustuvat toisen toiminnan arviointiin suhteessa tiettyihin arviointikriteereihin. Tarkastusta koskevien menettelytapojen (ISA-standardit, hyvä tilintarkastustapa, julkishallinnon hyvä tilintarkastustapa) hallitsemisen lisäksi edellytetään lakisääteiseen tilintarkastukseen kuuluvien sisällöllisten seikkojen tuntemista (normisto, joka liittyy tarkastustehtävään, esim. kirjanpitolaki, IFRS-standardit, osakeyhtiölaki).

Esimerkkejä tässä kohdassa tarkoitetuista tehtävistä ovat julkishallinnon tarkastustehtävät.

PRH voi käyttää ammattitaidon arvioinnissa tapauskohtaista harkintaa. PRH käyttää arvioinnissa tilintarkastajan toimittamaa selvitystä, josta ilmenee tilintarkastajan perusteet, joilla ammattimainen muu toiminta rinnastuu tilintarkastustehtäviin.

Jatkuva koulutus

Tilintarkastajan täytyy osoittaa hankkineensa yhteensä 120 tuntia tämän ohjeen edellyttämää koulutusta kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana. Koulutustunneista 60 tuntia pitää olla todennettavia.

Jos tilintarkastajalla ei ole riittävästi todennettavia tunteja päättyneellä kolmen vuoden tarkastelukaudella, PRH voi huomioida edeltävältä kolmen vuoden tarkastelukaudelta enintään 20 tuntia todennettavaa koulutusta siltä osin kuin todennettavat koulutustunnit ylittivät edeltävän tarkastelukauden vähimmäismäärän.

Tilintarkastajalla on oltava vähintään 20 tuntia koulutusta vuodessa.

Koulutukseen täytyy sisältyä seuraavat aihealueet:

  • tilintarkastus ja varmennustoimeksiannot
    Esimerkiksi tilintarkastusta koskeva sääntely, hyvä tilintarkastustapa, ISA-standardit, hallinnon tarkastus, riskien hallinta, sisäiset kontrollit, etiikka.
  • kirjanpito, laskentatoimi ja yhtiölainsäädäntö, Esimerkiksi kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskeva sääntely, hyvä kirjanpitotapa, tilinpäätöksen analysointi
  • verotus
  • JHT-/JHTT-tilintarkastajalla lisäksi julkisyhteisölainsäädäntö
  • KRT-tarkastajalla lisäksi kestävyysseikat

Kouluttautumistavat

Tilintarkastaja voi täyttää jatkuvan koulutuksen vaatimukset seuraavilla tavoilla:

  • koulutukseen tai seminaariin osallistuminen (läsnä- tai etäosallistuminen)
  • kouluttaminen tai luennoitsijana toimiminen (saman sisältöinen luento luetaan hyväksi kerran yhden vuoden aikana)
  • lautakuntatyöskentely (esimerkiksi tilintarkastuslautakunta, kirjanpitolautakunta ja sen hyvinvointialue- ja kuntajaosto)
  • workshopit vertaisryhmän kanssa
  • tilintarkastajatutkintoja valmistelevan työryhmän työskentelyyn osallistuminen
  • artikkelien kirjoittaminen (artikkelin pituus 2340 kirjoitusmerkkiä vastaa kolmea tuntia)
  • tutkimustyö, jatko-opiskelu
  • itseopiskelu: ammattiartikkelien ja muun ammattikirjallisuuden lukeminen.

Koulutuksen todentaminen

Jatkuva koulutus voidaan todentaa esim. seuraavilla tavoilla:

  • ​kurssin osanottotodistus tai kopio osallistujaluettelosta (myös online-opiskelusta)
  • kopio kurssiohjelmasta/laskusta
  • maksuvahvistus tapahtumaan osallistumisesta
  • vahvistus lautakunnan kokouksiin osallistumisesta
  • muistiinpanot keskusteluryhmästä, johon on osallistunut
  • kopio artikkelista, jonka kirjoittamiseen on osallistunut.

Tilintarkastajan on säilytettävä jatkuvaan koulutukseen liittyvät osallistumista todentavat dokumentit päättyneeltä kolmen vuoden tarkastelukaudelta ja sitä edeltäneeltä kolmen vuoden tarkastelukaudelta (yhteensä 6 vuoden ajan) mahdollista tarkastusta varten.

Laissa säädettyjen vaatimusten seuranta


Ammattitaidon ylläpitämistä ja kehittämistä arvioidaan vuosittain tilintarkastajien antamien valvontatietojen perusteella. PRH voi tarvittaessa pyytää viranomaisilta todistuksia tai otteita tilintarkastajan hyväksymisen edellytysten säilymisen arviointia varten.

Tilintarkastajan pitää toimittaa valvontatietoilmoitus siitä lähtien, kun hyväksyminen on voimassa. Arviointi tehdään raportointikauden päättyessä kolmen vuoden tarkastelujaksolta. Arviointi tehdään ensimmäisen kerran silloin, kun tilintarkastaja on ollut hyväksyttynä täydet kolme vuotta.

Tilintarkastaja saa arvioinnin tiedokseen PRH:n lähettämän palautteen muodossa. Valvontatietojen kerääminen ja palautteen antaminen niihin on viranomaisen suorittamaa hallintotoimintaa, johon ei liity hallintolain tarkoittamaa hallintopäätöstä. Näin ollen palautteen antamiseen ei liitetä oikaisuvaatimusohjetta.

PRH valvoo laissa olevan vaatimuksen täyttymistä ohjeen mukaisten kriteerien avulla. Mikäli tilintarkastaja ei täytä PRH:n ohjeen mukaisia toimeksiantoihin ja koulutukseen liittyviä vaatimuksia kolmelta peräkkäiseltä tarkastelujaksolta (eli tilintarkastaja saa kolmena peräkkäisenä vuonna palautteen, että vaatimukset eivät täyty), on hänellä vielä mahdollisuus parantaa toimintaansa seuraavan raportointikauden aikana. Sen jälkeen tilintarkastusvalvonnalla on mahdollisuus saattaa asia PRH:n oikeudellisen yksikön valvontatiimin käsiteltäväksi jatkotoimenpiteitä varten. Jatkotoimenpiteet käsitellään tapauskohtaisen arvioinnin ja tilintarkastajan kuulemisen avulla. Jos tilintarkastaja ei noudata tilintarkastuslakia, voi siitä seurata tilintarkastuslain mukaisia seuraamuksia, joista päättää tilintarkastuslautakunta.

Poissaolot tilintarkastajan tehtävistä

Jos tilintarkastaja on poissa tilintarkastajan ammattitaitoa ylläpitävistä tehtävistä, hän voi pyytää tilintarkastusvalvonnalta tilintarkastajaksi hyväksymisensä lakkauttamista tilintarkastusvalvonnan antaman ohjeen mukaan. Poissaolon jälkeen hän voi hakea tilintarkastajaksi hyväksymisen palauttamista saman ohjeen mukaisesti. Lue lisää tilintarkastajien hyväksymisen lakkauttamisesta ja hyväksymisen palauttamisesta.

Hyväksymisen lakkauttamishakemusta ei tarvitse tehdä, jos tilintarkastaja arvioi, että hänelle kertyy poissaolosta huolimatta kolmen vuoden tarkastelujaksolla (-jaksoilla) riittävästi ammattitaidon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi edellytettäviä työtehtäviä ja koulutusta. Jos tilintarkastajan hyväksyminen on tällöin voimassa, on tilintarkastajalla velvollisuus osallistua hänelle määrättyyn laaduntarkastukseen.

Hyväksymisen edellytysten säilyttäminen


Tilintarkastuslain 6 luvun 1 §:ssä on määritelty lisäksi tilintarkastajan hyväksymisedellytykset. Tilintarkastajana ei voi toimia henkilö, jolle on määrätty edunvalvoja, jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu, joka on vajaavaltainen tai joka on konkurssissa tai liiketoimintakiellossa.

Henkilö on sopimaton tilintarkastajan tehtävään, jos hänet on tuomittu lainvoimaisella tuomiolla kolmen viimeisen vuoden aikana sakkorangaistukseen tai viiden viimeisen vuoden aikana vankeusrangaistukseen rikoksesta, joka osoittaa hänen olevan sopimaton toimimaan tilintarkastajana. Henkilöä ei myöskään pidetä sopivana tehtävään, jos hän on muutoin aikaisemmalla toiminnallaan osoittanut olevansa ilmeisen sopimaton tilintarkastajan tehtävään. Koska taloudellinen riippumattomuus on osa sopivuutta tilintarkastajan tehtävään, tilintarkastaja ei saa myöskään olla pysyvästi ylivelkainen ja maksukyvytön.

tilintarkastusvalvonta