PRH:n riskiarvio tilintarkastusalan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä -yhteenveto
Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tulee Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain (444/2017, jälj. rahanpesulaki) 2 luvun 2 §:n nojalla laatia valvojakohtainen riskiarvio sekä julkaista siitä koostettu yhteenveto julkisesti saataville. PRH valvoo rahanpesulain noudattamista auktorisoiduiksi tilintarkastajiksi hyväksyttyjen luonnollisten henkilöiden sekä tilintarkastusyhteisöiksi hyväksyttyjen oikeushenkilöiden osalta. Riskiarviossa on otettu huomioon Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio (2021), kansallisen riskiarvion osittaispäivitys (2023) sekä Euroopan komission Ylikansallinen riskiarvio (2022). Muita keskeisiä tietolähteitä ovat useat FATF:n ja Rahanpesun selvittelykeskuksen julkaisemat raportit ja ohjeet. Tilintarkastajiin erityisesti kohdistuvien riskien arvioinnissa on hyödynnetty lisäksi neljän tilintarkastusyhteisön riskiarvioita 1 sekä Tilintarkastajat Ry:n suositusta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntaan (2023).
Riskiarvion näkökulmassa korostuu tilintarkastuksen poikkeava asema suhteessa useimpiin rahanpesulain soveltamisalaan kuuluviin toimialoihin. Rahanpesun selvittelykeskuksen raporteissa tilintarkastajien tekemät ilmoitukset epäilyttävistä liiketoimista ovat olleet vuositasolla kohtalaisen vähäisiä. Onkin perusteltua olettaa, että tilintarkastajilla on edellytyksiä havaita ja ilmoittaa epäilyttäviä liiketoimia nykyistä enemmän erityisesti osana varsinaista tilintarkastusta. Riskiarvion eräitä keskeisiä painopisteitä ovatkin epäilyttävien liiketoimien havaitseminen osana käytännön tilintarkastusta sekä ilmoitusvelvollisuuden noudattamisen esteet, jälkimmäisten ollessa todennäköisesti suurimpia pullonkauloja alan rahanpesun torjunnassa.
Riskiarviossa käsitellään erikseen yleisiä riskejä, jotka kohdistuvat tilintarkastusalaan ennen kaikkea asiakaskunnan kautta sekä erityisesti tilintarkastusalaa koskettavia riskejä. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskit on jaettu omiin lukuihinsa. Lisäksi riskiarviossa on omat lukunsa epäilyttäville liiketoimille, pakotekysymyksille sekä korruptiolle.
Lähdeviitteet
1 KPMG, Ernst & Young, BDO ja Grant Thornton.