Kor­rup­tio

Korruptio esiintyy usein rahanpesusta erillisenä rikosmuotona, mutta se voi olla myös rahanpesun esirikos, jolla pyritään taloudellisen hyödyn kätkemiseen 43.  Korruptioriskiin liittyvä poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön toimiminen yhtiön tosiasiallisena edunsaajana on samaan aikaan myös rahanpesuriskiä kohottava tekijä. Lain esitöissä (HE 228/2016) korruptio todetaan sellaiseksi tietyissä valtioissa ilmeneväksi riskiksi, ts. maantieteelliseksi korkeammaksi riskitekijäksi, minkä vuoksi asiakkaan liiketoiminnan yhtymäkohdat kyseiseen valtioon saattavat antaa aihetta soveltaa tehostettua tuntemista.

Suomessa korruptioriskin on havaittu olevan suurimmillaan rakennusalalla, julkisten hankintojen ja tarjouskilpailujen yhteydessä, yhdyskuntasuunnittelussa, poliittisessa päätöksenteossa sekä puolue- ja vaalirahoituksessa 44.  Keskeisiä kansallisia korruption ilmenemistapoja ovat intressiristiriitojen kautta syntyvien esteellisyystekijöiden laiminlyöminen sekä epäeettiset verkostot 45.  Tilintarkastajilla on keskimääräistä parempi mahdollisuus havaita korruption indikaattoreita asiakassuhteissaan.

Lähdeviitteet

43 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio 2023. Osittaispäivitys. Rahoitusmarkkinat, s. 151. (2024). Valtiovarainministeriö.
44 Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen indikaattorit, s. 18. (2023). Irene Heikkilä. Rahanpesun selvittelykeskus.
45 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio 2023. Osittaispäivitys. Rahoitusmarkkinat, s. 148, 152. (2024). Valtiovarainministeriö.

tilintarkastusvalvonta