Ylei­set ter­ro­ris­min ra­hoit­ta­mi­sen ris­kit

Terrorismin rahoittamisella tarkoitetaan laillista tai laitonta alkuperää olevien varojen hankkimista tai keräämistä joko suoraan tai välillisesti terroristiseen tarkoitukseen. Prosessi jakautuu varojen keräämisen, siirtämisen ja käyttämisen vaiheisiin.6  Siinä missä rahanpesussa rikolliset varat päätyvät usein laillisen yrityksen varoiksi, on terrorismin rahoituksen yleinen tavoite siirtää laittomat tai lailliset varat terrorismirikosta suunnittelevan tahon käyttöön.

Terrorismin rahoittaminen on luonteeltaan hyvin kansainvälistä ja käytännössä yksittäisessä maassa voikin samaan aikaan olla matala terrorisuhka ja korkea terrorismin rahoittamisen riski 7.  Suojelupoliisi katsoo terroritekojen uhan olevan Suomessa tällä hetkellä tasolla 2 (asteikolla 1¬-4) ja todennäköisimpien tekijöiden olevan äärioikeistolaisia tai radikaali-islamistisia yksittäisiä henkilöitä tai pienryhmiä 8.  Radikaali-islamismin kohdalla terroriuhka Euroopassa on kasvanut seurauksena Koraanin julkisista häpäisyistä ja Gazan tilanteesta 9.  Myös äärioikeistolaisuudessa on järjestöjen ja sosiaalisen median kommunikaation kansainvälisyyden myötä rajat ylittäviä piirteitä. Äärioikeiston rahoituksen piirteisiin kuuluvat maksut ja lahjoitukset sekä konserttilippujen ja oheistuotteiden myynti.10

Pieniin rahavirtoihin liittyvä riski on terrorismin rahoituksessa merkittävästi korkeampi kuin rahanpesussa ja esimerkiksi matalan limiitin prepaid-luottokortit ovat eräs usein hyödynnetty rahoitusväline 11.  Käteiseen liittyvää riskiä nostaa, että yleinen ymmärrys terroritekoon tarvittavasta rahamäärästä on Suomessa puutteellinen 12.  Islamilaisissa kulttuureissa suositut, rahansiirtoon käytetyt hawalat, ovat eräs mahdollinen väylä terrorismin rahoittamiseen kansainvälisesti. Kansallisessa riskiarviossa hawalat onkin sijoitettu korkeimmalle riskitasolle neljä (”erittäin merkittävä”).13  Toimiluvattomat hawalat, joita on arvioitu olevan Suomessa useita, muodostavat merkittävimmän riskin johtuen mm. oletetusta puutteellisesta asiakkaan tuntemisesta 14.

NPO-toimijoiden (non-profit organization) riskitaso on katsottu sekä kansallisessa että ylikansallisessa riskiarviossa merkittäväksi 15 16.  Pääsääntöisesti NPO:t ovat voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä, säätiöitä, järjestöjä, liittoja tai puolueita 17.  FATF:n määritelmän mukaan kohonneen terrorismin rahoituksen riskin NPO-toimijat pääasiallisesti keräävät tai maksavat varoja perustuen uskonnolliseen, kulttuurilliseen, kasvatukselliseen, sosiaaliseen tai veljelliseen toimintaan tai hyväntekeväisyyteen 18.  Oikeudelliseen tutkintaan edenneiden NPO-tapausten vähyys antaa viitteitä siitä, että epäilyttäviä seikkoja ei mahdollisesti kyetä havaitsemaan riittävässä määrin 19.  NPO:ihin liittyen riskinhallinnassa korostuvat laadukas asiakkaan tunteminen, asiakaskohtainen riskiarvio sekä hyvät käytännöt pakotteiden noudattamisessa.

Lähdeviitteet

6 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio, s. 16-17. (2021). Isoaho, E. & Kaski, I. Valtiovarainministeriö.
7 Terrorist Financing Risk Assessment Guidance, s. 9. (2019). FATF.
8 Kansallinen terrorismin uhka-arvio 2023. (2023). Suojelupoliisi.
9 Kansallinen terrorismin uhka-arvio 2024. (2024). Suojelupoliisi.
10 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio, s. 83. (2021). Isoaho, E. & Kaski, I. Valtiovarainministeriö.
11 Terrorist Financing Risk Assessment Guidance, s. 9. FATF.
12 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio, s. 103. (2021). Isoaho, E. & Kaski, I. Valtiovarainministeriö.
13 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio, s. 32. (2021). Isoaho, E. & Kaski, I. Valtiovarainministeriö.
14 Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen indikaattorit, s. 39, 88. (2023). Irene Heikkilä. Rahanpesun selvittelykeskus.
15 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio, s. 128. (2021). Isoaho, E. & Kaski, I. Valtiovarainministeriö.
16 Ylikansallinen riskiarvio, s. 12-13. (2022). Euroopan komissio.
 17 Rahanpesun indikaattorit, s 36. (2021). Laura Salomaa. Rahanpesun selvittelykeskus.
 18 Terrorist Financing Risk Assessment Guidance, s. 43. (2019). FATF.
 19 Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio, s. 140-141. (2021). Isoaho, E. & Kaski, I. Valtiovarainministeriö.

tilintarkastusvalvonta