Seuranta listayhtiöiden tilintarkastuskertomuksista 2023
Johdanto
Listayhtiöiden tilintarkastuskertomuksiin on 15.12.2016 ja sen jälkeen päättyneiltä tilikausilta tullut sisällyttää osio, jossa esitetään tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat (Key Audit Matters, KAM). Osiossa nostetaan esiin seikat, jotka ovat tilintarkastajan ammatillisen harkinnan perusteella olleet merkittävimpiä tarkastuksen kohteena olevan tilikauden tilintarkastuksessa.
Yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen tilintarkastuskertomuksiin, jotka annetaan 17.6.2016 tai sen jälkeen alkaneilta tilikausilta, on Euroopan unionin tilintarkastusasetuksen 537/2014 (jatkossa EU-asetus) 10. artiklan mukaisesti sisällytettävä lisäksi kuvaus merkittävimmistä arvioiduista olennaisen virheellisyyden riskeistä.
Tässä raportissa selvitimme, millaisia tilintarkastuksen kannalta keskeisiä seikkoja listayhtiöiden tilintarkastajat raportoivat vuonna 2023 ja millaisia muutoksia keskeisten seikkojen raportoinnissa on tapahtunut. Lisäksi selvitimme, kuinka suuri osa raportoiduista tilintarkastuksen kannalta merkittävistä seikoista oli myös EU-asetuksen 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettu merkittävä olennaisen virheellisyyden riski.
Aineisto
Raportissa käytetty aineisto käsittää 127 vuoden 2023 tilintarkastuskertomusta ja 130 vuoden 2022 tilintarkastuskertomusta. Mukana on lähtökohtaisesti kaikki muut Helsingin pörssin päälistalla noteeratut yhtiöt, paitsi ne, joiden tilintarkastuskertomus on annettu Ruotsissa tai Virossa ja ne, joiden koko osakekannasta on tehty ostotarjous ennen tilinpäätöksen ja tilintarkastuskertomuksen julkistamista. Raportissa käytetyt tilintarkastuskertomukset on hankittu listayhtiöiden Internet-sivuilta. Kaikkia tilintarkastuskertomuksia ei ollut allekirjoitettu eikä raportin laatimisen yhteydessä ole varmennuttu siitä, että rekisteröitäväksi olisi toimitettu yhtäläinen versio.
EU-asetuksen tarkoittamien merkittävimpien olennaisen virheellisyyden riskien tarkastelussa oli mukana vuoden 2023 kertomuksista 81 tilintarkastuskertomusta ja vuoden 2022 kertomuksista 82 tilintarkastuskertomusta. Kaikkia tilintarkastuskertomuksia ei voitu hyödyntää, koska osassa ei ilmennyt, mitkä KAMeista olivat myös EU-asetuksen 537/2014 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettuja merkittävimpiä olennaisen virheellisyyden riskejä.
Tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat (Key Audit Matters, KAM)
Seurannan perusteella tilintarkastuksen kannalta keskeisten seikkojen raportoinnissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia. Kolme selvästi yleisimmin raportoitua tilintarkastuksen kannalta keskeistä seikkaa ovat:
- Liikevaihdon tuloutus (91 kertomusta vuonna 2023)
- Liikearvon (ja aineettomien hyödykkeiden) arvostus (82 kertomusta vuonna 2023)
- Vaihto-omaisuuden arvostus, olemassaolo ja siihen liittyvät varaukset (35 kertomusta vuonna 2023).
Liikevaihdon, liikearvon sekä aineettomien hyödykkeiden ja vaihto-omaisuuden jälkeen yleisimmin raportoitujen tilintarkastuksen kannalta keskeisten seikkojen osalta raportointimäärät ovat selvästi pienempiä.
Tilintarkastuksen kannalta keskeisten seikkojen lukumäärä
Vuonna 2023 raportoitiin yhteensä 317 KAMia (329 vuonna 2022). 59,1 % vuoden 2023 (56,9 % vuoden 2022) kertomuksista sisälsi enintään kaksi tilintarkastuksen kannalta keskeistä seikkaa.
Tilintarkastuskertomukset yhteisöittäin
Suurimman osan, 85,8 % vuoden 2023 (85,4 % vuoden 2022) listayhtiöiden tilintarkastuksista on suorittanut KPMG Oy Ab, Ernst & Young Oy ja PricewaterhouseCoopers Oy.
* Vuodelta 2022 tilintarkastuskertomuksen antanut yhteisö on ollut nimeltään Moore Rewinet Oy.
| Tilintarkastusyhteisö | Kertomukset 2023, kpl | Kertomukset 2022, kpl |
| KPMG Oy Ab | 41 | 41 |
| Ernst & Young Oy | 36 | 36 |
| PricewaterhouseCoopers Oy | 32 | 34 |
| Deloitte Oy | 10 | 9 |
| BDO Oy | 3 | 3 |
| Tietotili Audit Oy | 2 | 2 |
| Moore Idman Oy * | 1 | 1 |
| Oy Tuokko Ltd | 1 | 1 |
| Allekirjoittajana muu kuin tilintarkastusyhteisö | 1 | 2 |
| Auditus Tilintarkastus Oy | 0 | 1 |
| Yhteensä | 127 | 130 |
EU-asetuksen mukaiset merkittävimmät olennaisen virheellisyyden riskit
EU-asetuksen 537/2014 10 artiklan 2 c -kohdan mukaan tilintarkastuskertomuksessa on annettava lausunnon tueksi kuvaus merkittävimmistä arvioiduista olennaisen virheellisyyden riskeistä (jatkossa EU-asetuksen mukaiset riskit) sekä yhteenveto siitä, miten tilintarkastaja on toiminut näiden riskien johdosta. Kaikki KAMit eivät välttämättä ole EU-asetuksen mukaisia riskejä, mutta kaikki EU-asetuksen mukaiset riskit ovat myös KAMeja. Tilintarkastuskertomuksissa oli eroja siinä, kuinka selkeästi EU-asetuksen mukaiset riskit oli esitetty. Kaikista kertomuksista ei saanut selville, mitkä KAMeista olivat myös EU-asetuksen mukaisia riskejä.
Kaikkia KAMien yhteydessä tarkasteltuja tilintarkastuskertomuksia ei voitu hyödyntää EU-asetuksen mukaisten riskien tutkimisessa. 43 kertomuksessa (44 kertomuksessa vuonna 2022) oli todettu, että EU-asetuksen 537/2014 10 artiklan 2 c -kohdan mukaiset merkittävät olennaisen virheellisyyden riskit sisältyvät kuvattuihin tilintarkastuksen kannalta keskeisiin seikkoihin, eikä niitä siksi pystytty yksilöimään. Lisäksi kolmessa kertomuksessa (neljässä kertomuksessa vuonna 2022) ei ollut mainittu EU-asetuksen mukaisia riskejä tai niitä ei ollut esitetty niin yksiselitteisesti, että ne olisi voitu ottaa mukaan tarkasteluun.
Tarkastuksen kohteena olleissa 81 tilintarkastuskertomuksessa oli yhteensä 196 tilintarkastuksen kannalta keskeistä seikkaa, joista 72 oli määritelty olevan myös EU-asetuksen mukaisia riskejä. EU-asetuksen mukaisia riskejä sisältäneissä tilintarkastuskertomuksissa riskejä oli yleisimmin yksi. Yhteensä 37 kertomuksessa eli 46 %:ssa analysoiduista kertomuksista ei ollut yhtään EU-asetuksen mukaista riskiä.
Kolme yleisintä EU-asetuksessa tarkoitettua merkittävää olennaisen virheellisyyden riskiä ovat liikevaihdon tuloutus, liikearvon (ja aineettomien hyödykkeiden) arvostus sekä vaihto-omaisuuden arvostus, olemassaolo ja siihen liittyvät varaukset. Nämä muodostavat 88,9 % (80,2 % vuonna 2022) tunnistetuista EU-asetuksessa tarkoitetuista olennaisen virheellisyyden riskeistä.
KAMeista ja EU-asetuksen mukaisista riskeistä viestiminen lukijan näkökulmasta
Tilintarkastuskertomuksessa tulisi esittää jokainen tilintarkastuksen kannalta keskeinen seikka. Yli puolessa tilintarkastuskertomuksista (78 kpl vuonna 2023) ei ollut mainittu emoyhtiöön liittyviä KAMeja, mutta ei myöskään ollut erikseen mainittu, että emoyhtiön tilinpäätöksessä ei ole sellaisia KAMeja, joista olisi viestittävä kertomuksessa.
Selkeimmissä tilintarkastuskertomuksissa oli käytetty yhtä tai useampaa seuraavista tavoista asian selventämiseksi:
- Tunnistettujen KAMien jälkeen oli kirjoitettu: ”Emoyhtiön tilinpäätöksen osalta ei ole sellaisia tilintarkastuksen kannalta keskeisiä seikkoja, joista olisi viestittävä kertomuksessamme.”
- KAMien otsikoinnissa oli kerrottu, liittyykö KAM konserniin vai emoyhtiöön esimerkiksi seuraavasti: ”Konsernitilinpäätöksen tilintarkastuksen kannalta keskeinen seikka” tai ”Emoyhtiön tilinpäätöksen tilintarkastuksen kannalta keskeinen seikka”
- KAMin kohdalla olevista tilinpäätösviittauksista pystyi suoraan päättelemään, liittyikö KAM konserniin vai emoyhtiöön. Esimerkiksi ”Viittaamme konsernitilinpäätöksen laatimisperiaatteisiin ja liitetietoon 15” tai ”Emoyhtiön tilinpäätöksen laadintaperiaatteet sekä liitetieto 10”.
EU-asetuksen mukaisten riskien tulisi myös selkeästi käydä ilmi tilintarkastuskertomuksesta. Yhteensä 43 tilintarkastuskertomuksessa on viittaus ”EU-asetuksen 537/2014 10 artiklan 2 c -kohdan mukaiset merkittävät olennaisen virheellisyyden riskit sisältyvät kuvattuihin tilintarkastuksen kannalta keskeisiin seikkoihin”. Tilintarkastuskertomuksen lukija ei tällöin voi mitenkään päätellä, mitkä kaikki esitetyistä KAMeista olivat tilintarkastajan mielestä myös EU-asetuksen mukaisia riskejä.
Selkeimmissä tilintarkastuskertomuksissa oli käytetty yhtä tai useampaa seuraavista tavoista asian selventämiseksi:
- Tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat -osion lopussa oli todettu: ”Konsernitilinpäätöksen tai emoyhtiön tilinpäätöksen osalta ei ole EU-asetuksen 537/2014 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettuja merkittäviä olennaisen virheellisyyden riskejä” tai ”Emoyhtiön tilinpäätöksen osalta ei ole EU-asetuksen 537/2014 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettuja merkittäviä olennaisen virheellisyyden riskejä.”
- KAMin kohdalla oli todettu: ”Tämä seikka on EU-asetuksen 537/2014 10. artiklan 2 c - kohdassa tarkoitettu merkittävä olennaisen virheellisyyden riski.”
- Tilintarkastuksen kannalta keskeiset seikat -osiossa oli todettu: ”Kukin alla lueteltu tilintarkastuksen kannalta keskeinen seikka on EU-asetuksen 537/2014 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettu merkittävä olennaisen virheellisyyden riski”
Informatiivisimmillaan tilintarkastuskertomus on siis silloin, kun KAMit ja EU-asetuksen mukaiset riskit erottuvat siitä selkeästi. KAMeista tulisi ilmetä, mitkä kaikki KAMit liittyvät konsernin tarkastukseen ja mitkä kaikki KAMit emoyhtiön tarkastukseen. KAMin kohdalla olisi hyvä myös todeta, mikäli kyseinen KAM on myös EU-asetuksen mukainen riski. Selkeimmistä tilintarkastuskertomuksista käy yksiselitteisesti ilmi, mikäli emoyhtiön tilinpäätöksessä, konsernin tilinpäätöksessä tai kummassakaan tilinpäätöksessä ei ole EU-asetuksen mukaisia riskejä.