Tilintarkastuksen laadunvalvonta

Keskeinen, ennakkoon vaikuttava osa tilintarkastusalan valvontaa ovat tilintarkastajien ja tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset. Laaduntarkastuksen tavoitteena on

  • edistää tilintarkastuksen korkeaa laatua
  • lisätä luottamusta tilintarkastukseen
  • lisätä taloudellisen raportoinnin luotettavuutta


Tilintarkastusvalvonnan virkamiehet tekevät tilintarkastuslain edellyttämät riippumattomat laaduntarkastukset kaikille tilintarkastajille, toimivatpa he yksin tai tilintarkastusyhteisöissä.

Toimeksiannoissa tehdyn tilintarkastustyön laaduntarkastuksessa keskitetään tarkastusta painopistealueisiin, joita ovat edellisestä vuodesta jatkuen liikevaihto ja vaihto-omaisuus sekä riskien arviointi ja toimenpiteet riskiin vastaamiseksi. Laaduntarkastuksen yhteydessä valvotaan myös rahanpesulain velvoitteiden noudattamista. Lue lisää laaduntarkastuksista.

Tilintarkastusvalvonta kehittää edelleen laaduntarkastuksen työohjelmia erityisesti kaikkein pienimpien yhteisöjen tilintarkastuksen osalta. Tilintarkastajien laadunvalvontajärjestelmien ja toimeksiantojen laadun arvioinnin systemaattisuus on jatkuvan kehityksen kohteena. Tilintarkastusvalvonta arvioi vuoden 2020 aikana vaihtoehtoja laaduntarkastuksen tulosjärjestelmän rakenteen kehittämiseksi. Arvioinnissa tarkastellaan erilaisia ratkaisuja laaduntarkastuksen tavoitteiden ja PRH:n strategisten päämäärien saavuttamisen kannalta.

Tilintarkastusvalvonta kehittää hyvää tilintarkastustapaa tiedottamalla laadunvalvonnan havainnoista ja järjestämällä laatupäiviä sekä keskustelutilaisuuksia.

Laaduntarkastukseen liittyvää sähköistä asiointia kehitetään osana tilintarkastusvalvonnan sähköisen asiointipalvelun kokonaisuutta. Tavoitteena on kehittää laaduntarkastuksia varten sähköisen asioinnin palvelu, jossa tilintarkastaja voi lähettää ja vastanottaa laaduntarkastukseensa liittyviä päätöksiä, ohjeita ja aineistoja sekä seurata laaduntarkastuksensa etenemistä.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 23.09.2020