Kuukauden tuore tavaramerkki: "Varför Paris, vi har ju Åbo"

Hämmentävästä kysymyksestä tuli kiinnostava slogan

“Varför Paris, vi har ju Åbo?" Näin kysyi ruotsalainen lehdistö Pariisin messuilla vuonna 1964, kun jo silloin tunnetun taideteollisen muotoilijan Timo Sarpanevan turkulaiselle vaatetustehdas Kestilälle freelancerina suunnittelema Juniper-miestenvaatekokoelma oli ilmestynyt.

Ruotsalaisten mielenkiintoisesta lauseesta muovautui vähitellen muotoilijoiden Turussa 2013 perustaman ja ylläpitämän Uuden Muotoilun Yhdistys UMY ry:n slogan. Lokakuussa 2017 "Varför Paris, vi har ju Åbo" -lause rekisteröitiin UMYn tavaramerkiksi. Sitä käytetään yhdessä yhdistyksen logon kanssa.

UMYn tavoitteena on lisätä Turun alueen muotoilutoimijoiden yhteistyötä ja kasvattaa tunnettuutta sekä valtakunnallisesti että kansainvälisesti. Lisäksi yhdistys tuottaa muotoilutapahtumia, kuten vuosittain järjestettävää Turku Design Festivalia, jonka välityksellä lause "Varför Paris, vi har ju Åbo" nousi uudelleen esiin.

Lauseeseen oli vuonna 2014 törmännyt turkulaisen muotoilun historiasta tutkimusta työstänyt Tiina Koski. Yhdessä festivalin silloisen tuottajan Moona Tikan kanssa he päättivät ottaa lauseen käyttöön vuoden 2014 tapahtumassa. Graafisen ilmeen suunnitteli Tomi Leppänen. Tehtiin ensimmäiset käsin painetut kassit, ja lause jäi elämään. Nyt kassien kohdalla puhutaan jo kultista.

Suojausta ei tunneta

"Varför Paris, vi har ju Åbo" tuntuu osuvan ihmisiä mukavasti puhuttelevaan kohtaan. UMYn toiminnanjohtaja Emma Susi kertoo, että moni paikkakunta tai esimerkiksi yhdistys Suomessa haluaisi käyttää lausetta itselleen muokatussa muodossa.

– Kyselyjä tulee muutama vuodessa ja paljonhan lausetta sellaisenaan käytetään erilaisissa yhteyksissä. Se ei varmasti ole ilkeyttä vaan tietämättömyyttä suojauksesta. Eikä näistä yleensä meille mitään haittaa ole. Jos kuitenkin joku lähtisi käyttämään sloganiamme todella kaupallisessa mielessä, ilman muuta puuttuisimme siihen.

Toimiva slogan sulattaa jään

Uuden Muotoilun Yhdistys laajentaa sloganin käyttöä harkiten omien kannatustuotteidensa tekemisessä. Myös jälleenmyyjät valitaan tarkkaan. Lisäksi tuotteita voi ostaa yhdistyksen tapahtumissa. Laadukkaan ja ekologisen kangaskassin sekä julisteen lisäksi on tehty kortteja ja mukeja sekä joitakin yhteistyötuotteita.

– Yhteistyöpyyntöjä ja hyviä ideoita tulee paljon. Niitä toteutetaan miettien. Sekä imagollisesti että taloudellisesti meille on tärkeää, että Turun kaupunki tilaa paljon kannatustuotteitamme. Esimerkiksi päättäjien käydessä Pariisissa kassimme oli kuulemma hyvä jäänmurtaja keskustelun aluksi, Emma Susi kertoo.


Kilpailulla lisäilmettä

Kesällä järjestettiin suunnittelukilpailu "Varför Paris, vi har ju Åbo" -sloganin uudesta graafisesta ilmeestä.

– Tarkoituksena oli hakea uutta, ei korvata vanhaa. Kokeilemme runsasilmeisen voittajan käyttöä kasseissa ja julisteissa. Katsotaan millaista palautetta tulee. Kilpailu lisäsi yhdistyksen tunnettuutta ja tulemme varmaan uusimaan sen myöhemmin, kertoo toiminnanjohtaja.

Yhdistyksen kotisivut

Teksti: Marjo Rautvuori
Kuvat: Minami Takamoto

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 05.11.2018