Joulukuun tuore tavaramerkki: Entis

Entistä ravitsevampaa ruokaa sirkoista

Samuli Taskila, toimitusjohtaja
Entomofagia tarkoittaa hyönteisten käyttöä ihmisten ruokana. Entis on alkujaan termistä muovautunut erään opiskeluprojektin työnimi. Siinä viisi nuorta lähti kehittämään hyönteisruokaa ennen kuin sen myynti oli Suomessa laillista. Hanke eteni vikkelästi yrityksen perustamisvaiheeseen. Entis Oy ei käynyt kuitenkaan yrityksen nimeksi. Siitä tuli Entomophagy Solution Oy. Entistä ei kuitenkaan unohdettu.

– Uusi ruoka-ajattelu sai paljon julkisuutta. Toimittajat jatkoivat Entis-nimen käyttöä totuttuun tapaansa. Huomasimme, ettei meidän kannata hylätä hyvää lempinimeämme vaan kehittää siitä oma brändimme. Tuotekehitys alkoi todella vauhdikkaasti heti, kun hyönteisten käyttö ihmisruuaksi laillistettiin meillä vähän yllättäen jo syyskuussa 2017, kuvaa toimitusjohtaja Samuli Taskila parin viime vuoden tapahtumia.

Tavaramerkkihakemus jätettiin lokakuussa. Entis rekisteröitiin Entomophagy Solotion Oy:n tavaramerkiksi 15.12.2017 luokassa syöntikelpoiset hyönteiset. Ensimmäinen ruokatuote, Entis Sirkkasuklaa tuli joulumarkkinoille.

Tavaramerkki on pienelle arvokas turva

Entis-ryhmä muodostui Turun korkeakoulujen yhteisellä start up -kurssilla ensi kertaa tavanneista opiskelijoista. Idean isänä on elintarvikekehityksen diplomi-insinööri Antti Nuutinen. Hän pyysi mukaan Samuli Taskilaa, koska tiesi tulevassa yrityksessä tarvittavan ruuasta kiinnostunutta juristia. Lisäksi tarvittiin ja saatiin mukaan kolme markkinoinnin ja tapahtumatuotannon osaajaa.

– Brändimme suojaaminen tavaramerkillä oli minulle itsestäänselvyys. Työskenneltyäni viisi vuotta asianajotoimistossa näin, kuinka iso osa yrityksestä saattaa rakentua aineettoman omaisuuden varaan. Pienen on pakko suojata tärkein omaisuutensa ja kun suojaamiseen tarvittava tieto löytyy talon sisältä, kustannukset ovat todella pienet. Eikä suojaaminen mene koskaan hukkaan. Vaikka yritys kaatuisikin, saattaa rekisteröity tavaramerkki olla yrityksen arvokkain osa, toteaa Taskila.

Suojaaminen on tärkeää uudella toimialalla

Entiksen lisäksi Entomophagy Solutionin rekisteröityjä tavaramerkkejä ovat muun muassa kaksi slogania sekä Sirkkis-sanamerkki.

– Sirkkis on hyvä esimerkki siitä, että uudella toimialalla muutkin ajattelevat samoja asioita kuin me. Suojaaminen on siksi tärkeää. Ehdimme suojata Sirkkiksen ja keskustelujen jälkeen laajensimme varmuudeksi tavaramerkin luokitusta, Taskila kertoo.

Toisaalta entisläiset kokevat, että uuden toimialan alkutaipaleella ei kilpailla, vaan tehdään yhteistyötä toisten yritysten kanssa.

– Kun hyönteisruoka tulee lailliseksi kaikissa Euroopan maissa viimeistään vuonna 2019 ja kotimarkkinat ovat rajalliset, katseemme kääntyy ulkomaille. Meidän osaamisaluettamme ovat tuotekehitys ja brändäys. Kokeilemme tässä vaiheessa erilaisia tuotelajeja. Sirkat tulevat sekä koti- että ulkomaisilta farmeilta. Kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa. Myöhemmin voi oma tuotantokin olla mahdollista.

Yrityksen verkkosivuille

Teksti: Marjo Rautvuori

Kuvat: Entomophagy Solution Oy

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 18.12.2018