Valtionhallinnon chatbot-verkosto viitoittaa ulkomaalaisen palvelupolkua Suomeen

Maahanmuuttoviraston, Verohallinnon ja Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) yhteinen chatbot-verkosto lähentelee puolen vuoden ikää. Bottikaverukset Kamu, PatRek ja VeroBot ovat palvelleet ulkomaalaisia asiakkaita maahanmuuttoon, yrityksen perustamiseen ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä viime marraskuusta lähtien. Bottiverkosto syntyi virastojen välisenä yhteistyönä ja kokeiluna, jonka tarkoituksena on helpottaa yrityksen perustamista Suomeen ja työskentelyn aloittamista täällä.

Olemassaolonsa ajan botit ovat syventäneet omaa asiantuntemustaan ja myös oppineet tuntemaan toistensa vahvuusalueet entistä paremmin: Botit osaavat tarvittaessa siirtää asiakkaan kysymyksen toiselle botille, jos aihepiiri vaihtuu keskustelun aikana. Eikä pelkästään siirtää, vaan myös ehdottaa jutustelun jatkamista bottikollegan kanssa, jos asiakkaan kysymys osuu paremmin toisen botin vahvuusalueelle. Jos esimerkiksi VeroBot tunnistaa, että asiakasta saattaisi kiinnostaa verotuksen lisäksi myös yrityksen rekisteröintiin liittyvät koukerot, se ehdottaa siirtoa PatRekille. Tai jos oleskelulupa-asioiden lisäksi asiakasta voisi kiinnostaa myös verovelvollisuuden syntyminen Suomessa, Kamu tiedustelee asiakkaan kiinnostusta vaihtaa muutama sana VeroBotin kanssa.

Bottiverkosto syntyi vain parin kuukauden työrupeaman tuloksena kolmen viraston yhteiskokeiluna, mitä voidaan pitää melkoisen rivakkana toimintana. Korvapuustien kulutus jäi minimiin, kun asiantuntijoitamme koulutettiin tekoälyn perusteisiin. Aika coolia on myös se, että bottiverkostomme taitaa olla ensimmäinen alallaan maailmassa!

Kansainvälistäkin kiinnostusta herättänyt Starting up smoothly -kokeilu päättyy kesäkuun lopussa, jolloin on aika tehdä yhteenveto saaduista kokemuksista ja opeista. Päätettäväksi tulee myös bottiverkoston jatko. Jatketaanko entiseen malliin, pistetäänkö pillit pussiin vai otetaanko kenties hetken aikalisä? Reilusti plussan puolelle jäädään joka tapauksessa. Toivottavasti kokeilulla olisi myös laajempia vaikutuksia niin että se rohkaisisi ripeätempoiseen yhteistyöhön eri puolilla julkishallintoa. Olemme oppineet paljon ja saaneet muodostettua hyvän yhteistyöverkoston. Tämä tuottaa varmasti kaikille osapuolille hyötyä myös muussa kehittämistoiminnassa kuin vain tekoälypohjaisissa palveluissa.

Käy testaamassa bottejamme täällä: www.startingupsmoothly.fi

Vesa Hagström, Maahanmuuttoviraston digijohtaja
Miika Wires, asiakkuuspäällikkö, Verohallinto
Olli Ilmarinen, kehitysasiantuntija, Patentti- ja rekisterihallitus


Pidempi blogikirjoitus aiheesta on julkaistu Maahanmuuttoviraston palvelumuotoilijoiden Inland Design -blogissa. Voit lukea sieltä lisää kokemuksistamme.


Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 22.05.2019