Marraskuun tuore tavaramerkki: Tunnin juna

Turku suojasi työnsä ja hanke jyskyttää eteenpäin

Tunnin junia alkoi Suomessa olla puheissa muutama vuosi sitten aika paljon. Kun keskustelu ratahankkeista kävi vilkkaana, Turussa ei tyydytty kuuntelijan osaan asiassa, jonka eteen oli tehty monta vuotta tosi paljon työtä.

Tunnin juna, kuviomerkki, jossa on sanallinen osa, rekisteröitiin Turun kaupungin tavaramerkiksi marraskuussa 2018.

Pasi Ahola, Turun kaupunginjohtajan avustaja

- Halusimme näin varmistaa, ettei Turku lipsahtaisi pois tulevaisuuden Tunnin junasta. Varsinkin tamperelaisten kanssa käytiin asiasta hyvähenkinen kilvoittelu, mutta emme me ole rekisteröinnistä suuremmin metelöineet, toteaa Turun kaupunginjohtajan avustaja Pasi Ahola.

Nyt Tunnin juna on vakiintunut käsitteenä kuvaamaan nimenomaan nopeaa Turku-Helsinki-ratayhteyttä. Tampere puolestaan saa keskeisen tehtävän Suomi-radan kehittämisessä. Näitä kahta termiä tullaan käyttämään myös perustettavien hankeyhtiöiden nimissä.

Tavaramerkki tukee hyvin kaupungin brändityötä

Ahola tuntee junahankkeen erinomaisesti toimittuaan kaupungin organisaatiossa useissa asiantuntijatehtävissä. Tunnin junan tavaramerkin haun yhteydessä hän huomasi, että Turku on ollut aktiivinen aineettoman omaisuutensa suojaamisessa. Voimassa olevia tavaramerkkejä on useita.

– Kaupunkien toiminta muuttuu ja isoista kaupungeista liikkeelle lähtenyt muutos on nopea. Nyt mietitään, mitä kaupunki voisi olla? Turussa olemme tehneet paljon brändityötä viimeisen viiden vuoden aikana. Tavaramerkki on työlle hyvä kumppani.

Tunnin junan toteutus odottaa lähtövihellystä

Tunnin junan juuret ulottuvat kauas. Turku-Helsinki-ratayhteyden oikaisua on suunniteltu 1970-luvulta asti. Vajaat kymmenen vuotta sitten alettiin puhua Tunnin junasta, kun toimivaksi työssäkäyntialueeksi määriteltiin tunnin matkustusaika. Selvitysten mukaan matka Turku-Helsinki olisi tunnissa mahdollinen.

Ajatus Tunnin junasta löi itsensä Aholan mukaan läpi viitisen vuotta sitten. Turku on ollut asiassa aktiivinen alusta lähtien.

– Monenlaista käännettäkin on tapahtunut. Silloin rakentui nykyinen koalitio. Meille tämä on kärkihanke. Erittäin aktiivisia ovat myös Espoo, Salo, Kirkkonummi ja Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakuntien liitot sekä nykyisin kokonaan vailla raideyhteyttä olevat Lohja ja Vihti.

Tunnin juna kulkee Turusta Salon kautta Lohjalle, Espooseen ja Helsinkiin. Hanke rakentuu neljästä kokonaisuudesta, joista ensimmäisen, Espoon kaupunkiradan suunnittelu on jo valmis. Lisäksi nopea yhteys sisältää Salo-Turku-kaksoisraiteen, Turun ratapiha-alueen ja kokonaan uuden oikoradan Espoosta Lohjan kautta Saloon.

– Meidän osaltamme hankkeen eteneminen on helppoa. Järjestys on selvä, eikä meillä ole mitään ristiriitoja. Nyt menemme hallituksen ja eduskunnan päätösten tahdissa, toteaa Ahola.

Parannetaan liikkuvuutta ympäristöystävällisesti

Tunnin junan suunnitteluun on jo osoitettu paljon julkista rahaa. Helsinki-Turku-yhteysvälin eurooppalainen TEN-T-status mahdollistaa myös merkittävän EU-rahoituksen hakemisen sekä suunnitteluun että rakentamiseen. Tämä Italiasta alkava ydinverkkokäytävä kulkee Tukholmasta Turun ja Helsingin kautta Venäjän rajalle.

Tunnin juna on erittäin merkittävä myös ilmastonäkökulmasta, koska nopean raideliikenteen uskotaan todella vähentävän tuntuvasti henkilöautojen käyttöä. Tunnin junan toteutusaikataulu tähtää vuoteen 2029, jolloin Turku täyttää 800 vuotta.

Tunnin junan verkkosivut

Teksti: Marjo Rautvuori
Henkilökuva: Teppo Ahola, muut kuvat: Turun kaupunki

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 25.11.2019