Yhdistysrekisteri

PRH pitää yhdistysrekisteriä, johon merkitään rekisteröityjä yhdistyksiä koskevia tietoja. Rekisteriin merkitään esimerkiksi yhdistyksen säännöt ja nimenkirjoittajat eli henkilöt, joilla on oikeus toimia yhdistyksen puolesta. Lue lisää yhdistysrekisteristä.

Miten ilmoitat yhdistysrekisteriin?

Yhdistyksen perustajalle ja rekisteröidylle yhdistykselle on omat ilmoittamisohjeet, jotka löydät valikosta. Kun teet ilmoituksen sähköisesti, säästät aikaa ja rahaa. Siirry yhdistysrekisterin sähköiseen asiointiin.

Uskonnolliset yhdyskunnat sekä keskuskauppakamari ja kauppakamarit tekevät ilmoitukset paperilomakkeilla. Löydät ilmoittamisohjeet valikosta.

Kun suunnittelet ilmoituksen tekemistä, voit etukäteen tutustua käsittelyaikaennusteeseen. Siirry käsittelyaikaennusteeseen.

Miten seuraat ilmoituksesi käsittelyä?

Voit seurata ilmoituksen käsittelytilannetta sähköisessä asiointipalvelussamme yhdistyksen sivulla. Siirry yhdistysrekisterin sähköiseen asiointiin.

Miten saat rekisteriotteet, säännöt ja muut yhdistyksen tiedot?

Löydät yhdistysten, kauppakamarien ja uskonnollisten yhdyskuntien rekisteritiedot yhdistysrekisterin tietopalvelusta.

Voit ostaa yhdistysrekisterin tietopalvelusta rekisteriotteen ja ne säännöt, jotka on rekisteröity vuodesta 2011 lähtien.

Siirry yhdistysrekisterin tietopalveluun.

Ajankohtaista

Nimenkirjoitustiedot ajan tasalle valtuuttamisen helpottamiseksi

Tiedot yhdistyksen nimenkirjoittajista saattavat vaatia päivittämistä, jotta yhdistys voi valtuuttaa henkilöitä asioimaan yhdistyksen puolesta esimerkiksi veroasioissa.
Aiemmin valtuuttamiseen käytetty Katso-palvelu lakkautetaan 31.12.2020. Jatkossa valtuutukset täytyy tehdä Suomi.fi-valtuuspalvelussa, joka tarkistaa nimenkirjoitustiedot suoraan yhdistysrekisteristä.