Keskuskauppakamarin ja kauppakamareiden ilmoitukset yhdistysrekisteriin

Keskuskauppakamari on kauppakamarien muodostama yhteisö, joka toimii kauppakamarien yhteiselimenä ja tukee kauppakamareita niille kuuluvien tehtävien hoitamisessa.

Jotta yhdistys voidaan rekisteröidä kauppakamarina, se tarvitsee työ- ja elinkeinoministeriön luvan.

Miten ilmoitat muutokset?

HUOMIO! Yhdistysrekisteri uudistetaan heinäkuussa 2019, jolloin saat käyttöösi uudet palvelut. Samalla kaikki yhdistykset saavat Y-tunnuksen. Sähköisessä asiointipalvelussa on katko ke 12.6.2019 klo 19.00 alkaen. Jos teet ilmoituksen sähköisesti, sen tulee olla allekirjoitettu, maksettu ja lähetetty ke 12.6. klo 19.00 mennessä. Jos teet ilmoituksen paperilla, sen pitää olla perillä PRH:ssa viimeistään ke 12.6. Lue lisää uudistuksesta.

Tee osoite-, sääntö- ja nimenkirjoittajien muutosilmoitus yhdistysrekisteriin.

Siirry sähköiseen palveluun.

Kuva, josta on linkki sähköisen ilmoittamisen palveluun.


Katso tarvittaessa ohjeistus ja käsittelymaksut:

Keskuskauppakamarin osalta rekisteriin merkitään lisäksi välittäjäkoe-, lunastuslautakunnan ja kiinteistöarviointilautakunnan jäsenet. Ilmoita muutokset näihin tietoihin liittämällä liitelomake muutosilmoitukseen.

Lautakunnan jäsenet on mahdollista ilmoittaa vain paperilomakkeella. Käsittelymaksu on 40 euroa.

Avaa: Liite yhdistysrekisterin perus- / muutosilmoituslomakkeeseen (pdf).

Miten ilmoitat tilinpäätöstiedot?

Kauppakamareiden täytyy toimittaa tilinpäätöstietonsa merkittäväksi yhdistysrekisteriin kahden kuukauden kuluessa tilinpäätöksen hyväksymisestä.

Tilinpäätöstietojen ilmoittaminen yhdistysrekisteriin on maksuton.

Tilinpäätösilmoitus on mahdollista tehdä vain paperilomakkeella.

Avaa: Kauppakamarin tilinpäätösasiakirjojen rekisteröiminen (pdf)

Lainsäädäntöä

Kauppakamareista ja Keskuskauppakamarista säädetään kauppakamarilaissa. Lue lisää kauppakamarilaista Finlex -säädöstietopankista.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 17.04.2019