Yhdistyksen ilmoituksen käsittely ja sääntöjen tarkastaminen PRH:ssa

PRH tekee merkinnät pääsääntöisesti yhdistysrekisteriin ilmoitusten perusteella. Yhdistyksen täytyy huolehtia, että sen tiedot ovat ajantasaiset yhdistysrekisterissä.

PRH rekisteröi ilmoitukset, kun yhdistyslaissa asetetut edellytykset täyttyvät, eikä lakiin perustuvaa estettä rekisteröimiselle ole.

Voit seurata oman yhdistyksesi ilmoituksen käsittelyä sähköisessä palvelussamme.

Kuinka ilmoitus käsitellään?

Ilmoituksen käsittelyssä tarkistetaan, että

  • puheenjohtajaksi ilmoitettu henkilö on allekirjoittanut ilmoituksen
  • oikea käsittelymaksu on suoritettu PRH:n tilille
  • ilmoituksessa mukana olevat säännöt sekä yhdistystä perustettaessa perustamiskirja täyttävät lain niille asettamat edellytykset.

Lisäksi tarkistetaan, että ilmoituksen rekisteröimiselle ei ole muuta lakiin perustuvaa estettä.

Kuinka säännöt tarkastetaan?

PRH tarkastaa, että säännöissä on kaikki yhdistyslain asettamat vaatimukset ja että sääntömääräykset eivät ole ilmeisen lainvastaisia. Katso tästä yhdistyslain pakottavat määräykset.

Pakollisten määräysten lisäksi sääntöihin voidaan ottaa muitakin, yhdistyksen sisäistä toimintaa koskevia määräyksiä. Näidenkään määräysten sisältö ei saa olla lainvastainen, eivätkä ne saa loukata sivullisen oikeuksia.

Yhdistyslain tarkoituksena on jättää yhdistysten itsensä päätettäväksi mahdollisimman suuressa määrin se, miten yhdistys järjestää sisäisen toimintansa. Siksi kannattaakin harkita huolellisesti, millaiset säännöt olisivat yhdistyksen käytännön toiminnan kannalta hyvät. Sääntöjä suunniteltaessa voit käyttää pohjana esimerkiksi PRH:n sääntömalleja. Tutustu sääntömalleihin eli malliteksteihin yhdistyksen säännöiksi.

PRH ei tutki, ovatko säännöt yhdistyksen toiminnan kannalta tarkoituksenmukaisia. Jos rekisteröinnin jälkeen säännöistä tulee esimerkiksi tulkintaristiriitoja, ratkaistaan nämä viime kädessä käräjäoikeudessa.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 19.12.2018