Handelsregistrets kunder – se upp för vilseledande brev, telefonsamtal och fakturor

Som handelsregistrets kund kan du få brev och telefonsamtal eller fakturor och beställningsblanketter som inte har något att göra med Patent- och registerstyrelsens (PRS) handelsregister.

De flesta av dem kommer från andra länder och är på engelska, men de kan också komma från Finland och vara på finska.

I de brev som handelsregistret skickar ut står det alltid klart och tydligt att avsändaren är PATENT- OCH REGISTERSTYRELSEN. Handelsregistret ringer aldrig "marknadsföringssamtal", utan ringer upp dig endast om det finns brister i den anmälan som ditt företag lämnat in.

Vi erbjuder olika slags tjänster för att skydda dig mot bedrägerier. Tjänsterna är gratis. Läs mer på sidan Skydda dig mot företagskapning och falska anmälningar.

Hurdana vilseledande brev?

I breven kan man till exempel erbjuda dig möjlighet att kontrollera och uppdatera dina uppgifter i ett "företagsregister" med stöd av EU:s dataskyddsförordning som trädde i kraft i maj 2018.

Det är möjligt att missta sig och tro att avsändaren är European Business Register (EBR), en gemensam informationstjänst av europeiska handelsregister. Det är det absolut inte frågan om. Om du undertecknar blanketten, kan det hända att du samtidigt godkänner att en årsavgift faktureras för tjänsten i flera år.

Hurdana vilseledande telefonsamtal?

Uppringaren kan erbjuda dig till exempel möjlighet att kontrollera företagets registeruppgifter och sedan uppdatera uppgifterna i ett "företagsregister" mot en årsavgift. Du kan få den uppfattningen att ditt företag kommer att strykas ur "registret" om du inte betalar avgiften.

För mer information kontakta:
Handelsregistrets rådgivning
Tfn 029 509 5900
Mån–fre kl. 9.00–16.15

Utskriftsversion
Uppdaterad 25.02.2019