Våra kundrådgivare är vardagshjältar


Patent- och registerstyrelsen (PRS) firar kundservicevecka den här veckan.

Temaveckan kring kundservice kommer från USA och har nu också firats i Finland under några år. Syftet är att lyfta fram värdet av kundservice och kundupplevelse och tacka kundrådgivare för ett fint arbete.

PRS kundrådgivare svarar årligen på över 120 000 telefonsamtal och 18 000 chattsamtal, sköter 18 000 kundbesök i vår kundtjänst och handlägger cirka 20 000 e-postförfrågningar. Dessutom sköter de dokumentbeställningar, sätter sig in i PRS nya uppgifter, deltar i olika projekt och utvecklar sin kompetens hela tiden.

Många positiva omdömen i telefontjänstens kundenkäter

I höst fick våra kundrådgivare utmärkta betyg för sin hjälpsamhet och expertis i enkäter om kundtillfredsställelse angående handelsregistrets telefontjänst.

Vår service fick också gott om positiv feedback i ord:

  • "Vänlig person, jag kunde sköta ärendet med ett enda samtal och behövde inte stå i kö heller."
  • "Bra och vänlig service. Bättre än jag hade väntat mig."

Om något går fel

Våra kundrådgivare är de första att märka om det förekommer problem eller otydligheter i våra tjänster, handläggningen av anmälningar eller våra brev och anvisningar till kunderna.

Kundservicepersonalen behöver en god portion empati och förmåga att hitta lösningar som tillfredsställer kunden. I svåra situationer är våra kundrådgivare vardagshjältar som piggar upp kundens dag. Här är några kundkommentarer:

  • "Glad och pigg kundrådgivare. Irritationen försvann även om jag ansåg det krångligt och otydligt att använda e-tjänsten."
  • "Jag fick mycket vänlig och kunnig service. Rådgivaren handledde mig inte bara i det ärende som jag ringde om utan också framåt: jag fick råd om de följande stegen på förhand. Stort tack!"

Vi utnyttjar kundrådgivarnas expertis allt mer i våra utvecklingsprojekt eftersom vi redan i planeringsskedet vill säkerställa att kundupplevelsen blir utmärkt . Därmed behöver kundservicen i allt mindre utsträckning kompensera för brister i efterhand. I utvecklingsarbetet får vi också stor hjälp av våra kunder, som till exempel ger feedback med feedbackblanketten på vår webbplats eller deltar i kundintervjuer. Varmt tack för detta.

För mer information kontakta:
Kirsi Lahtinen
Chef för kundservice och informationstjänster
Tfn 029 509 5808

Utskriftsversion
Uppdaterad 09.10.2019