Företag som strukits ur handelsregistret kan ansöka om återregistrering av Patent- och registerstyrelsen från 1.1.2025
Ändringen i handelsregisterlagen träder i kraft 1 januari 2025. Enligt lagändringen kan ett företag som strukits ur handelsregistret eller som försatts i likvidation från början av 2023 nu ansöka om att återinföras till registret eller att likvidationen avslutas. Patent- och registerstyrelsen (PRS) kan godkänna ansökan om den uppfyller de krav som anges i lagen.
Vilka är förutsättningarna för återregistrering i handelsregistret?
Ett företag som strukits ur registret från början av 2023 kan ansöka om återregistrering i handelsregistret eller om avslutande av likvidation om det uppfyller följande krav:
- Företaget rättar till den försummelse som låg till grund för avregistreringen eller förordnandet om likvidation, till exempel lämnar in de bokslut som saknas.
- Företaget rättar till alla fel och brister i sina handelsregisteruppgifter.
- Företaget har betalat de lagakraftvunna avgifter som PRS påfört.
- Företaget har inte upplösts eller dess egendom har inte skiftats i likvidationsförfarandet.
- För att avsluta likvidationen eller återinföra företaget i registret finns inte heller något annat hinder som följer av lagstiftningen, såsom hinder för att registrera firman.
Företaget ska lämna in en ansökan till PRS och bifoga en anmälan om kompletterade och rättade handelsregisteruppgifter.
Ansökan kostar 370 euro och den måste betalas i förväg.
Lagändringen gäller inte företag som strukits ur handelsregistret före 2023. De har också hittills kunnat ansöka om att återinföras i registret och för dem förblir förutsättningarna för återinförandet oförändrade.Alla handelsregisteruppgifter ska vara uppdaterade
Ett av kraven för att kunna återinföras i registret är att företaget uppdaterar alla sina handelsregisteruppgifter.
Till exempel ska uppgifterna om företagets ansvarspersoner, såsom styrelseledamöter, och adressuppgifter vara uppdaterade. Av aktiebolag och andelslag krävs också att deras bokslut har registrerats i handelsregistret för de tre senast avslutade räkenskapsperioderna och att uppgifterna om förmånstagare är inlämnade och uppdaterade.
Kontrollera företagets registrerade uppgifter genom att kostnadsfritt ladda ner ett handelsregisterutdrag i informationstjänsten Virre. Sök företagets uppgifter i Virre och välj att du vill ha utdraget med ett visst datum. Välj ett datum före avregistreringen som start- och slutdatum. Gå till informationstjänsten Virre.Öppnas i en ny flik
Var hittar jag mer information om återregistrering i handelsregistret?
Läs mer på prh.fi:
- Närmare information om förutsättningarna för återregistrering i handelsregistret
- Anvisning om hur jag lämnar in ansökan om återregistrering
För mer information om skattepåföljder kontakta Skatteförvaltningens kundservice. Gå till Skatteförvaltningens kontaktuppgifter.Öppnas i en ny flik
Årsanmälan till handelsregistret från och med 2027
Genom ändringen i handelsregisterlagen flyttades skyldigheten att kontrollera handelsregisteruppgifterna framåt med ett år.
Från och med 2027 måste aktiebolag och andelslag årligen granska sina uppgifter i handelsregistret. Skyldigheten att granska uppgifterna gäller även europabolag, europaandelslag och utländska näringsidkare som har grundat en filial i Finland.
Förfrågningar
Handelsregistrets rådgivning
Tfn 029 509 5040
Mån–fre kl. 9.00–15.00