Hur lämnar jag in min ansökan?

Du kan lämna in en nyttighetsmodellansökan till oss på följande sätt:

  • Posta ansökan till:

Patent- och registerstyrelsen

00091 PRH

00091 PRH.
  • Du kan skicka din ansökan via skyddad e-post till PRS registratur. Anvisningar om användningen av skyddad e-post.
  • Lämna ansökan till vår kundtjänst mån-fre kl. 9.00–16.15. Se våra kontaktuppgifter och karta.
  • Du kan skicka in din ansökan elektroniskt med hjälp av gratisprogramvaran EPO Online Filing (eOLF). Programvaran är tillgänglig för alla men lämpar sig bäst för patentombud och dem som ofta lämnar in ansökningar. För att använda programvaran behöver du bland annat ett kort för elektronisk underskrift och en kortläsare. Läs mer om eOLF.
  • Dessutom kan du lämna in ansökan per fax, men observera att handlingarna också måste ges in i original. Originalexemplar betyder handlingar i pappersform eller skickade med programvaran Epoline Online Filing. I de här fallen blir försändelsens mottagningsdag datumet på faxet. Vårt faxnummer är 029 509 5328 (registratur).
    • OBS! Faxförsändelsen kan utgöra en informationssäkerhetsrisk. Om du är osäker på datasäkerheten rekommenderar vi inte användning av fax för inlämning av patent- eller nyttighetsmodellansökningar.

Registreringsavgift

Betala registreringsavgiften gärna redan när du sammanställer ansökan. Gå till prislistan och betalningsanvisningarna.

Utskriftsversion
Uppdaterad 10.06.2021