Hur lämnar jag in min ansökan?

Du kan lämna in en nyttighetsmodellansökan till oss på följande sätt:

  • Posta ansökan till:

Patent- och registerstyrelsen

00091 PRH

00091 PRH.
  • Lämna ansökan till vår kundtjänst mån-fre kl. 9.00–16.15. Se våra kontaktuppgifter och karta.
  • Skicka ansökan via programmet Epoline Online Filing (eOLF). Vi tar emot handlingar som är inlämnade via eOLF dygnet runt, 365 dagar om året, inklusive veckoslut och helgdagar. Ingivningsdagen för ansökan blir den dag då handlingarna har kommit in till Patent- och registerstyrelsen (PRS). För att använda programmet behöver du bl.a. ett kort för elektronisk underskrift och en kortläsare. Läs mer om eOLF.
  • Dessutom kan du lämna in ansökan per fax, men observera att handlingarna också måste ges in i original. Originalexemplar betyder handlingar i pappersform eller skickade med programvaran Epoline Online Filing. I de här fallen blir försändelsens mottagningsdag datumet på faxet. Vårt faxnummer är 029 509 5328 (registratur).
  • OBS! Faxförsändelsen kan utgöra en informationssäkerhetsrisk. Om du är osäker på datasäkerheten rekommenderar vi inte användning av fax för inlämning av patent- eller nyttighetsmodellansökningar.

Registreringsavgift

Betala registreringsavgiften gärna redan när du sammanställer ansökan eller senast inom två månader från ingivningsdagen. Gå till prislistan och betalningsanvisningarna.

Utskriftsversion
Uppdaterad 02.10.2017