Hur lämnar jag in en anmälan om förmånstagare?

Lämna in din anmälan om förmånstagare i e-tjänsten på ytj.fi. Du lämnar också in anmälan om ändringar i e-tjänsten på ytj.fi.

Företaget måste lämna in en anmälan även om det inte har några förmånstagare enligt penningtvättslagen eller kännedom om sina förmånstagare. Läs mer: Vem är förmånstagare?

Anmälan är gratis.

Du behöver en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort).

Anmälan undertecknas av samma person som undertecknar företagets övriga anmälningar till handelsregistret, till exempel en styrelseledamot, verkställande direktören, en ansvarig bolagsman eller en person som auktoriserats att lämna in anmälan till handelsregistret. Läs mer på ytj.fi om att underteckna en anmälan.

Så här lämnar du in anmälan i e-tjänsten på ytj.fi

Gör så här:

  1. Logga in i e-tjänsten. Tryck på länken "Verkliga förmånstagare (ägare)" på framsidan.
  2. Välj språk för anmälan. Bekräfta att du har rätt att lämna in anmälan.
  3. Ange kontaktuppgifter för den person som lämnar tilläggsuppgifter. Patent- och registerstyrelsen (PRS) kontaktar personen om det finns oklarheter i anmälan.
  4. Välj något av följande:
    • Företaget har förmånstagare.
    • Företaget har inte några förmånstagare eller kännedom om dem.

      När du anmäler förmånstagare, tryck på länken "Lägg till förmånstagare". Ange förmånstagarens personuppgifter. Ange också uppgifter om förmånstagarens andel av äganderätten eller röstetalet i företaget (andelen måste vara minst 25,01 procent) eller kryssa för att rollen som förmånstagare baserar sig på annat faktiskt bestämmande inflytande. Läs mer: Vem är förmånstagare?

      Om förmånstagaren inte har finländsk personbeteckning, måste du bifoga till anmälan en kopia av förmånstagarens pass eller annan identitetshandling.
  5. Godkänn, underteckna och skicka anmälan. Anmälan är gratis.
Lämna in din anmälan.

Lämna in din anmälan på ytj.fi

Du kan auktorisera ett ombud att lämna in anmälan

En person som auktoriserats att lämna in handelsregisteranmälningar, till exempel en anställd i en bokföringsbyrå, kan lämna in anmälan på företagets vägnar. Du auktoriserar personen i e-tjänsten på ytj.fi. Läs mer om auktorisering på ytj.fi.

Lämna in anmälan på papper endast i undantagsfall

Du kan lämna in en anmälan på papper endast i följande fall:

  1. Ingen av företagets ansvarspersoner har sådana identifieringsverktyg som behövs i e-tjänsten på ytj.fi, det vill säga en finländsk personbeteckning och därtill personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort), och har inte möjlighet att få dem.

    Följande personer är ansvarspersoner i ett företag:
    • styrelseledamöter (även suppleanter om ordinarie ledamöter är förhindrade)
    • verkställande direktören
    • bolagsmän i ett öppet bolag
    • ansvariga bolagsmän i ett kommanditbolag.

  2. Företagsformen kan inte lämna in anmälningar i e-tjänsten på ytj.fi.

    Följande företagsformer kan inte lämna in anmälningar i e-tjänsten på ytj.fi:
    • försäkringsföreningar
    • bostadsrättsföreningar
    • europeiska ekonomiska intressegrupperingar
    • hypoteksföreningar
    • utländska truster.

  3. Endast företag är bolagsmän i ett öppet bolag eller ansvariga bolagsmän i ett kommanditbolag.


Öppna blanketten: Anmälan om förmånstagare (pdf)

Om förmånstagaren inte har finländsk personbeteckning, bifoga till anmälan en kopia av förmånstagarens pass eller annan identitetshandling.

Om en befullmäktigad person undertecknar anmälan, bifoga en blankofullmakt i original eller en styrkt kopia av en individualiserad fullmakt.

Skicka anmälan och eventuella bilagor som skannade filer till PRS via skyddad e-post. Välj "Anmälning av förmånstagaruppgifter" som mottagare. Läs våra anvisningar och skicka anmälan via skyddad e-post.

Utskriftsversion
Uppdaterad 17.07.2019