Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Automatiserat beslutsfattande i ändringsanmälningar om ansvarspersoner som lämnas in till handelsregistret

Från 3 januari 2024 kan Patent- och registerstyrelsen (PRS) använda automatiserat beslutsfattande i ändringsanmälningar om ansvarspersoner som företag lämnar in till handelsregistret.

Alla ändringar i ansvarspersoner registreras inte automatiskt. Anmälan styrs till en handläggare om den innehåller uppgifter som inte uppfyller förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande.

Förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande har specificerats i e-tjänsten på ytj.fi och i handläggningssystemet för handelsregisterärenden. De här specifikationerna har angetts i beslutet om införande och i behandlingsreglerna.

Läs mer om automatiserat beslutsfattande i anmälningar om egen avgång och upphörande av uppdrag till handelsregistret.

I vilka fall kan en anmälan handläggas automatiskt?

PRS kan handlägga en anmäld ändring av ansvarsperson automatiskt om ändringsanmälan har lämnats in via e-tjänsten på ytj.fi och anmälan inte innehåller några bilagor.

Därtill måste anmälan uppfylla bland annat förutsättningarna som anges nedan.

  • Företagsformen är någon av följande:
  • aktiebolag
  • bostadsaktiebolag
  • ömsesidigt fastighetsaktiebolag
  • andelslag.
  • Den anmälda ansvarspersonen har valts till något av följande uppdrag:
  • styrelseledamot eller styrelsesuppleant
  • verkställande direktör eller ställföreträdare för verkställande direktören
  • disponent eller sammanslutningens huvudansvariga disponent
  • revisor eller sammanslutningens huvudansvariga revisor
  • prokurist
  • personer med rätt att företräda bolag.
  • Den anmälda personen är behörig att bli vald till uppdraget.
  • Ett sådant antal personer har anmälts som förutsätts i lagen eller till exempel i aktiebolagets bolagsordning.
  • Anmälan har undertecknats av en redan registrerad ansvarsperson som fortsätter som ansvarsperson.
  • Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.

Hur vet jag om anmälan har handlagts automatiskt?

När ändringsanmälan har handlagts, skickar PRS ett handelsregisterutdrag till företaget. På utdraget anges om registreringen har gjorts automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande.

Var får jag mer information om automatiserat beslutsfattande?

I PRS beslut om införande anges på vilka grunder en ändringsanmälan om ansvarspersoner kan handläggas automatiserat.

Det gällande beslutet om införande och de tidigare besluten är tillgängliga på den här sidan och i PRS reception på Sörnäs strandväg 13 B, Helsingfors.

För mer information om besluten om införande kontakta oss via e-post: registratur(at)prh.fi.

Gällande beslut om införande

Öppna det gällande beslutet om införande av automatiserat beslutsfattande i ändringsanmälningar om ansvarspersoner som lämnas in till handelsregistret:

Beslut om införande 16 februari 2024 (pdf, 273.8 kt)

Tidigare beslut om införande

Beslut om införande 21 december 2023 (pdf, 271.1 kt)

Kan jag söka ändring i automatiserat beslutsfattande?

Företag kan inte söka ändring i att PRS använt automatisering vid handläggningen av en ändringsanmälan. Företag kan inte heller söka ändring i att uppgifterna i en ändringsanmälan har antecknats i handelsregistret.

PRS registrerar ändringar i ansvarspersoner enligt företagets anmälan. Därtill är parten i handläggningen av en handelsregisteranmälan ett anmälningsskyldigt företag. Lagstiftningen förutsätter inte att man kan söka ändring i ärendet genom omprövning när parten är ett företag eller en sammanslutning.

PRS har bedömt att anmälningsskyldiga företag och sammanslutningar inte försätts i en ojämlik ställning vid automatiserat beslutsfattande.

Utskriftsversion Uppdaterad 05.08.2024