Julis varumärke: Loihdi mielen maisema

Småföretagare tog kontrollen över sina IPR-ärenden

Kuva parvekkeen seinistä ennen ja painettujen kuvalevyjen asentamisen jälkeen.

I likhet med många uppfinningar bildades tjänsten Loihdi mielen maisema ("Skapa ditt sinneslandskap") som en lösning till ett vardagligt problem: Vad kan man göra åt de smutsgråa glasfiberväggarna på balkongen? Frågan ställdes av Mia Immonens vän som ville pigga upp sin balkong med något vackert. De började utveckla idén i samarbete. Efter produktutvecklingen hade idén blivit en behändig lösning som ger liv för stadsmiljön med hjälp av tryckta "sinneslandskap".

Figurmärket för tjänsten Loihdi mielen maisema med ordelement registrerades som varumärke i juni 2020 för Mia Immonen, som är innehavaren av firman Mimago. Den tryckta bildplattan har även fått nyttighetsmodellskydd. Tjänsten lanserades på våren 2021 och i slutet av sommaren marknadsförs den genom en digital kampanj. Från NTM-centralen får företagaren konsultationshjälp som uttryckligen gäller den digitala marknadsföringen.

– Det svåraste skedet i hela processen var att hitta på namnet. Jag funderade på samband med naturen, att skapa nytt, den kreativitet som finns i varje människa, primitivitet och magi. Jag ville absolut att namnet är på det vackra finska språket och har en nypa Kalevala-anda, berättar Immonen mycket nöjd med det slutgiltiga namnet.

Ansökningsprocessen lärde en hel del

Mia Immonen är grafisk designer och illustratör. Hon grundade sin firma 2017. Hon jobbade med kundarbeten dagarna i ända tills i mars 2020 stannade världen upp till följd av corona. Plötsligt hade Immonen tid att ägna sig åt egna projekt och fortsätta med att mogna den spirande idén.
Immonen hade fått flera tips om att det skulle löna sig att registrera namnet Mimago som varumärke innan någon annan tar det. Nu var det dags att skrida till verket. Det kändes självklart att tjänsten Loihdi mielen maisema måste skyddas på samma sätt. Företagaren bestämde att ta reda på ämnet och sköta skydden själv.

– Jag gick på PRS webbplats. Jag läste och läste. Det var enkelt att lämna in en varumärkesansökan, men för att ansöka om nyttighetsmodellen behövde jag hjälp och fick det av ämbetsverket. PRS hjälpte mig med att korrigera ansökan och berättade vad som lönar sig att göra. Jag lärde mig väldigt mycket av processen. Jag tror att detta ska hjälpa mig en hel del i framtiden om jag vill öka produktsortimentet.

Varumärke ger ett starkt stöd för produkten

Mimagos verksamhet består av många bäckar små som blir en stor å. Tjänsten Loihdi mielen maisema är nu företagets flaggskepp och förhoppningsvis blir tjänsten "den stora ån" i framtiden.

– Nu bygger jag upp tjänstens varumärke med dess eget namn. Firman förblir vid sidan. Jag har fått väldigt mycket uppmuntrande feedback även från överraskande håll.

Varje Loihdi mielen maisema-produkt förverkligas på ett unikt sätt. Bildplattorna har utvecklats för att erbjuda alternativ för inredningen på balkonger och terrasser. Produktens material är plattor eller tyg på vilka den valda bilden trycks. En väl underhållen bildprodukt har en lång livslängd. Tack vare den smarta magnetfastsättningen är det enkelt att montera bildplattorna till exempel på balkongräcken av metall.

Till tjänsten hör alltid ett uppskattnings- och mätningsbesök, bild- och materialplanering tillsammans med kunden på basis av kundens behov och önskemål samt handledning för montering och underhåll.

Gå till företagets webbplats.

Finsk text: Marjo Rautvuori

Bilder: Mimago

Utskriftsversion
Uppdaterad 05.10.2021