Granskning av bokföring, bokslut och koncernbokslut
Observationerna om granskningen av bokföringen och bokslutet gjordes av uppdrag som uppvisade brister:
- brister i planerade och genomförda granskningsåtgärder som hänför sig till väsentliga bokslutsposter
- briser i granskningen av riktigheten av uppgifterna i bokslutet
- bevisen från granskningen av huvudboksregistreringarna kunde inte bedömas
- granskningen av koncernbokslutet hade dokumenterats snävt.
I de uppdrag inom den offentliga förvaltningen som var föremål för kvalitetsgranskning hade man fastställt väsentligheten i granskningen av bokföringen och bokslutet. Hur den fastställda väsentligheten har tillämpats i planeringen och genomförandet av revisionen framgår inte alltid av dokumentationen:
- trots fastställandet av väsentligheten hade väsentliga bokslutsposter och granskningsåtgärder som riktas mot dem inte fastställts i revisionsplanen eller
- bokslutet kunde innehålla flera bokslutsposter som översteg väsentligheten och i vilka revisorn inte alls hade vidtagit granskningsåtgärder för framtagandet av ändamålsenliga bevis.
Brister observerades också i granskningen av bokföringen och bokslutsbehandlingen av derivat som bara presenterats i noterna och som är väsentliga med tanke på det nominella och marknadsmässiga värdet: av revisionsdokumentationen kunde inte verifieras att det för det presentationssätt som använts i bokslutet finns motiveringar enligt bokföringsanvisningarna eller att det av dokumentationen inte framgick på vilka grunder derivatens gängse värde hade granskats.
Syftet med revisionen är att säkerställa att revisionsobjektets bokslut inte innehåller väsentliga fel som föranleds av oegentligheter eller fel. Ledningen har en speciell roll när det gäller att möjliggöra oegentligheter, eftersom den kan ignorera kontroller som annars verkar fungera effektivt. Denna risk förekommer i alla sammanslutningar. Eftersom ett sådant förbigående kan ske på ett oförutsägbart sätt, handlar det om en risk för väsentlig felaktighet som beror på oegentligheter, och därmed är risken betydande. I iakttagelserna om revisorns skyldigheter i anslutning till oegentligheter hade revisorn inte planerat och utfört revisionsåtgärder för att svara på risken genom att dokumenterat granska huvudbokföringsregistreringarna så att de erhållna bevisen hade kunnat bedömas.
Observationerna om granskningen av koncernbokslutet gällde granskningens och dokumentationens snävhet samt problem med verifieringen av granskningen av koncernbokslutet. Betydelsen av granskning av kommunernas koncernbokslut framhävs av att uppgifterna i koncernbokslutet används i kriterierna för när ett förfarande för utvärdering ska inledas i en kommun som befinner sig i en särskilt svår ekonomisk ställning.
Enligt god revisionssed inom offentlig förvaltning ska revisorn säkerställa att det bokslut som är föremål för revisionen till sitt innehåll och sitt framställningssätt motsvarar de bestämmelser som gäller revisionsobjektet. Vid kommunernas revisioner ska man då säkerställa att kommunens bokslut har upprättats i enlighet med allmänna anvisningar och utlåtanden om bokslutets olika delar från Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområden och kommuner. Dessutom ska revisorn enligt god revisionssed inom offentlig förvaltning säkerställa sambandet mellan bokföringen och bokslutet. Utifrån de observationer som gjordes vid kvalitetsgranskningarna kunde granskningen av riktigheten i de uppgifter som presenterats i bokslutet inte verifieras tillräckligt. Dessutom ska uppmärksamhet fästas vid att det av dokumentationen kan verifieras om den undertecknade (korrigerade) versionen av bokslutet har granskats.