Rap­por­te­ring om tvi­vel­ak­ti­ga trans­ak­tio­ner

Revisorerna är skyldiga att till Centralen för utredning av penningtvätt vid Centralkriminalpolisen rapportera en tvivelaktig transaktion som de upptäcker i ett kundförhållande (4 kap. 1 § i penningtvättslagen). Under de senaste åren har revisorerna rapporterat misstankar enligt följande: 19 st. år 2021, 40 st. år 2022, 14 st. år 2023 och 35 st. under de första sex månaderna år 2024. Bokförare som arbetar med delvis likadant substansmaterial rapporterade årligen 50–100 fall under perioden i fråga. De årliga totala antalen inom alla branscher har varierat mycket starkt från cirka 200 000 till 3 700 000 rapporterade fall.37 38  På grund av den stora variansen i de totala antalen fokuserar riskbedömningen på att jämföra antalet rapporterade fall från bokförarna och revisorerna i stället för att granska de relativa andelarna.

Antalet rapporteringar från revisorerna har varit litet både i förhållande till kundkretsens omfattning och i synnerhet i förhållande till bokförarna. Om man ser till början av 2024 torde antalet för hela året för revisorernas del dock vara betydligt större än under tidigare år. Utan noggrannare rapporteringsspecifika uppgifter är det ändå omöjligt att säga om antalet förklaras av slumpmässiga variationer eller exceptionella förhållanden eller om det har skett förändringar i revisorernas verksamhet.

På nationell nivå har man observerat att revisorer är mer benägna att ingripa i tvivelaktiga transaktioner än bokförare, men att detta inte särskilt ofta leder till rapportering 39. PRS har genom tillsynsarbetet fått reda på att finländska revisorer är rädda för att vem som rapporterat ska kunna avslöjas för brottslingen antingen genom slutledning eller informationsläckage. I revisionssammanslutningarnas riskbedömningar betonas dessutom risken för att man inte vill iaktta utredningsskyldigheten eller anmälningsskyldigheten av rädsla för att mista kunden 40.

Källhänvisningar

37 Rahanpesun selvittelykeskuksen vuosikertomus 2023, s. 14. (2024). Centralen för utredning av penningtvätt.
38 Rahanpesun selvittelykeskuksen puolivuotiskatsaus 2024, s. 8. (2024). Centralen för utredning av penningtvätt.
39 Nationell riskbedömning av penningtvätt och finansiering av terrorism, s. 73. (2021). Isoaho, E. & Kaski, I. Finansministeriet.
40 BDO:s riskbedömning 2023, Ernst & Youngs riskbedömning 2024, Grant & Thorntons riskbedömning 2023 och KPMG:s riskbedömning 2024.

revisionstillsyn