Uppföljning av revisionsberättelserna för börsnoterade bolag 2024
I fråga om räkenskapsperioder som gick ut 15 december 2016 eller senare har det blivit obligatoriskt att i revisionsberättelserna för börsnoterade bolag inkludera ett avsnitt som redogör för områden av särskild betydelse för revisionen (Key Audit Matters, KAM). Avsnittet lyfter upp de områden som enligt revisorns professionella bedömning har varit de mest betydelsefulla i räkenskapsperiodens revision.
Revisionsberättelserna för sammanslutningar av allmänt intresse, vilka lämnas för räkenskapsperioder som inleddes 17 juni 2016 eller senare, ska enligt artikel 10 i Europeiska unionens revisionsförordning 537/2014 (hädanefter EU-förordningen) dessutom inbegripa en beskrivning av de viktigaste bedömda riskerna för väsentliga felaktigheter.
I den här rapporten redde vi ut hurdana områden av särskild betydelse för revisionen revisorerna för börsnoterade bolag rapporterade under 2024 och hurdana ändringar som har skett i rapporteringen av områden av särskild betydelse. Därtill redde vi ut hur stor andel av de rapporterade områdena av särskild betydelse för revisionen som även utgjorde viktiga risker för väsentliga felaktigheter avsedda i artikel 10.2 c i EU-förordningen.
I rapporten redde vi dessutom ut hur många börsbolags revisionsberättelser som inkluderar övriga uttalanden som baserar sig på revisionen och som bolagsstämman eller något annat organ kräver.
Material
Det material som använts i rapporten omfattar 128 revisionsberättelser för år 2024 och 127 revisionsberättelser för år 2023. Rapporten omfattar i regel alla bolag som noteras på Helsingforsbörsens huvudlista med undantag av de vilkas revisionsberättelse har lämnats i Sverige eller i Estland och de som inte längre är föremål för offentlig handel när rapporten utarbetas. Revisionsberättelserna som vi har använt i rapporten är inhämtade från börsnoterade bolagens webbplatser. Alla revisionsberättelser hade inte undertecknats, och i samband med upprättandet av rapporten har vi inte bekräftat om en likadan version har lämnats in för registrering.
85 revisionsberättelser för år 2024 och 81 revisionsberättelser för år 2023 ingick i granskningen av de i EU-förordningen avsedda viktigaste riskerna för väsentliga felaktigheter. Alla revisionsberättelser kunde vi inte använda eftersom en del inte visade vilka KAM-områden som också utgjorde viktiga risker för väsentliga felaktigheter avsedda i artikel 10.2 c i EU-förordningen 537/2014.
Områden av särskild betydelse för revisionen (Key Audit Matters, KAM)
Enligt uppföljningen har det inte skett några betydande ändringar i rapporteringen av områden av särskild betydelse för revisionen. De tre områden av särskild betydelse för revisionen som rapporterats oftast är:
- Intäktsföring av omsättningen (88 berättelser år 2024)
- Värdering av goodwill (och immateriella tillgångar) (82 berättelser år 2024)
- Värdering och existens av omsättningstillgångar samt dithörande reserver (34 berättelser år 2024).
Vad gäller de näst största för revisionen särskilt betydelsefulla områden som oftast rapporterats efter områdena omsättning, goodwill samt immateriella tillgångar och omsättningstillgångar, har dessa områden rapporterats i klart mindre grad.
Antalet för revisionen särskilt betydelsefulla områden
År 2024 rapporterades sammanlagt 297 KAM-områden (317 år 2023). 67,2 % av berättelserna för år 2024 (59,1 % för år 2023) innefattade högst två för revisionen särskilt betydelsefulla områden.
Revisionsberättelser sammanslutningsvis
Största delen, det vill säga 83,6 %, av revisionerna för börsnoterade bolag 2024 (85,8 % år 2023) är utförda av KPMG Oy Ab, Ernst & Young Ab och PricewaterhouseCoopers Ab.
Tabell 1: Antalet undertecknade revisionsberättelser sammanslutningsvis.
Revisionssammanslutning | Revisionsberättelser 2024, st. | Revisionsberättelser 2023, st. |
KPMG Oy Ab | 38 | 41 |
Ernst & Young Oy | 38 | 36 |
PricewaterhouseCoopers Oy | 31 | 32 |
Deloitte Oy | 13 | 10 |
BDO Oy | 4 | 3 |
Tietotili Audit Oy | 2 | 2 |
Oy Tuokko Ltd | 1 | 1 |
Grant Thornton Oy | 1 | 0 |
Moore Idman Oy | 0 | 1 |
Undertecknaren är någon annan än revisionssammanslutningen | 0 | 1 |
Total | 128 | 127 |
De viktigaste riskerna för väsentliga felaktigheter enligt EU-förordningen
Enligt artikel 10.2 c i EU-förordningen 537/2014 ska en beskrivning som stöd till uttalandet ges i revisionsberättelsen av de mest betydelsefulla riskerna för väsentlig felaktighet (hädanefter risker avsedda i EU-förordningen) och en sammanfattning om hur revisorn har handlat med anledning av dessa risker. Alla KAM-områden är nödvändigtvis inte risker avsedda i EU-förordningen, däremot är alla risker avsedda i EU-förordningen också KAM-områden. Det fanns skillnader i revisionsberättelserna hur tydligt riskerna avsedda i EU-förordningen hade framförts. Det blev inte klart i alla berättelser vilka KAM-områden ansågs även vara risker avsedda i EU-förordningen.
Alla revisionsberättelser som hade granskats i samband med KAM-områden kunde inte användas i undersökningen av riskerna avsedda i EU-förordningen. I 40 berättelser (43 berättelser år 2023) konstaterades att de i artikel 10.2 c i EU-förordningen 537/2014 avsedda viktigaste riskerna för väsentliga felaktigheter ingår i de för revisionen särskilt betydelsefulla områden som beskrivits, och de kunde därför inte identifieras. I tre berättelser (tre berättelser år 2023) hade inte riskerna avsedda i EU-förordningen nämnts överhuvudtaget eller de hade inte framförts så entydigt att de kunde ha tagits med i granskningen.
De 85 revisionsberättelserna som var föremål för granskningen omfattade sammanlagt 195 för revisionen särskilt betydelsefulla områden, av vilka 72 även hade definierats som risker avsedda i EU-förordningen. De revisionsberättelser som innehöll risker avsedda i EU-förordningen omfattade oftast bara en risk. Sammanlagt 39 revisionsberättelser eller 46 % av de analyserade berättelserna omfattade inga risker avsedda i EU-förordningen.
De tre vanligaste i EU-förordningen avsedda viktiga riskerna för väsentliga felaktigheter är intäktsföring av omsättningen, värdering av goodwill (och immateriella tillgångar), värdering och existens av omsättningstillgångar samt dithörande reserver. De här utgör 81,9 % (88,9 % år 2023) av de identifierade i EU-förordningen avsedda viktiga riskerna för väsentliga felaktigheter.
Redogörelse för KAM-områden och risker avsedda i EU-förordningen ur läsarens synvinkel
Revisionsberättelsen borde omfatta varje område av särskild betydelse för revisionen. Mer än hälften av revisionsberättelserna (75 st. år 2024) nämner inga KAM-områden förknippade med moderbolaget, och nämner inte heller att det inte ingår några sådana KAM-områden i moderbolagets bokslut som borde redogöras för i berättelsen.
I de tydligaste revisionsberättelserna användes ett eller flera av följande sätt för att klargöra ärendet:
- Efter de identifierade KAM-områdena konstaterades följande: ”Vad gäller moderbolagets bokslut finns det inga sådana betydelsefulla områden som kräver rapportering i vår revisionsberättelse.”
- Rubrikerna till KAM-områdena visade om områdena är förknippade med koncernen eller moderbolaget till exempel på följande sätt: ”Ett område av särskild betydelse för revisionen av koncernbokslutet” eller ”Ett område av särskild betydelse för revisionen av moderbolagets bokslut”
- Det gick att direkt förstå utifrån bokslutshänvisningarna vid KAM-områden om området var förknippat med koncernen eller moderbolaget. Exempelvis ”Vi hänvisar till principerna för att upprätta koncernbokslut och till not 13” eller ”Principerna för att upprätta moderbolagets bokslut samt not 11 och 12”.
Risker avsedda i EU-förordningen borde framgå tydligt också av revisionsberättelsen. Sammanlagt 40 revisionsberättelser har hänvisningen ”De i artikel 10.2c i EU-förordningen 537/2014 avsedda viktigaste riskerna för väsentliga felaktigheter ingår i de för revisionen särskilt betydelsefulla områden som beskrivits”. Då kan den som läser revisionsberättelsen inte på något sätt avgöra vilka alla av de framförda KAM-områdena revisorn ansåg också vara risker avsedda i EU-förordningen.
I de tydligaste revisionsberättelserna användes ett eller flera av följande sätt för att klargöra ärendet:
- I slutet av avsnittet ”Områden av särskild betydelse för revisionen” konstaterades följande: ”Risker för väsentliga felaktigheter som avses i EU-förordningens 537/2014 artikel 10.2c har inte identifierats i koncernbokslutet eller moderbolagets bokslut.” eller ”Risker för väsentliga felaktigheter som avses i EU-förordningens 537/2014 artikel 10.2c har inte identifierats i moderbolagets bokslut.”
- Vid ett KAM-område konstaterades följande: ”Detta särskilt betydelsefulla område är en av de viktigaste bedömda riskerna för väsentliga felaktigheter som avses i EU-förordningens 537/2014 artikel 10.2c.”
- I avsnittet ”Områden av särskild betydelse för revisionen” konstaterades följande: ”Varje nedan nämnt särskilt betydelsefullt område hör till de viktigaste bedömda riskerna för väsentliga felaktigheter som avses i EU-förordningens 537/2014 artikel 10.2c.”
I sin informativaste form är en revisionsberättelse alltså då KAM-områdena och de i EU-förordningen avsedda riskerna tydligt skiljer sig från den. Det borde framgå av KAM-områdena vilka alla KAM-områden hänför sig till granskningen av koncernen och vilka alla KAM-områden till granskningen av moderbolaget. I samband med ett KAM-område skulle det också vara bra att konstatera om KAM-området i fråga också är en risk avsedd i EU-förordningen. Av de tydligaste revisionsberättelserna framgår det entydigt om moderbolagets bokslut och/eller koncernens bokslut inte innehåller risker avsedda i EU-förordningen.
Övriga uttalanden som baserar sig på revisionen
Enligt 3 kap. 5 § 6 mom. i revisionslagen (1141/2015) ska revisionsberättelsen innehålla andra uttalanden som baserar sig på revisionen och som bolagsstämman eller något annat organ kräver. Dessa kan vara till exempel uttalanden om hanteringen av resultatet, ansvarsfrihet för de ansvariga eller fastställande av bokslutet.
Uttalandena får endast grunda sig på utförda revisioner. I regel får uttalandena inte utvidga föremålet för revisionen eller revisionens innehåll. Beredningen av uttalandena får inte medföra betydande extra arbete för revisorn. Revisorn ska inte avge uttalanden på eget initiativ, utan en begäran om uttalanden ska dokumenteras på behörigt sätt, till exempel i bolagsstämmans protokoll eller i uppdragsbrevet.
De övriga uttalandena baserade på revisionen ska skiljas åt från yttranden om bokslut och verksamhetsberättelse och andra lagstadgade yttranden som en separat del av revisionsberättelsen. Uttalandena ska göras i huvudavsnittet ”Övriga rapporteringsskyldigheter”, till exempel med rubriken ”Övriga uttalanden” eller ”Uttalanden som grundar sig på bolagsstämmans beslut”. Om något av de ovan nämnda uttalandena avges modifierat, till exempel ett uttalande med avvikande mening, ska det i enlighet med 3 kap. 5 § 7 mom. i revisionslagen ges en motivering till uttalandet.
Av de 128 revisionsberättelser som ingår i denna rapport innehöll 22 revisionsberättelser övriga uttalanden som baserar sig på revisionen. I revisionsberättelserna var avsnitten rubricerade exempelvis på följande sätt: ”Övriga yttranden”, ”Övriga uttalanden” och ”Uttalanden på uppdrag av revisionsutskottet”. Nästan utan undantag gällde uttalandena fastställande av bokslutet, användning av den vinst som balansräkningen visar samt beviljande av ansvarsfrihet för de ansvariga.
Ett typiskt övrigt uttalande i revisionsberättelsen hade gjorts på följande sätt:
- ”Vi förordar fastställande av bokslutet. Styrelsens förslag om användningen av utdelningsbara medel stämmer överens med aktiebolagslagen. Vi förordar beviljandet av ansvarsfrihet för moderbolagets styrelseledamöter samt för verkställande direktören för den av oss granskade räkenskapsperioden.”
I det granskade materialet ingick dessutom en revisionsberättelse i vars huvudavsnitt ”Övriga rapporteringsskyldigheter”, utöver övriga uttalanden som baserar sig på revisionen, också presenterades ett yttrande under rubriken ”Övriga lagstadgade yttranden”. Detta yttrande grundade sig på annan lagstiftning om det företag som var föremål för revisionen.