Gå direkt till innehållet
Meny

17 § Distansdeltagande

Till paragrafens 2 mom. har tillagts nya bestämmelser om medlemmarnas distansdeltagande i föreningsmöte. Distansdeltagandet kan ske före mötet (deltagande på förhand) eller under mötet (deltagande i realtid) genom datakommunikation eller med något annat tekniskt hjälpmedel.Om föreningens egentliga syfte är att påverka politiska angelägenheter (t.ex. i partier) ska distansdeltagandet vara tillåtet endast under själva mötet.

Distansdeltagande ska inte kunna ersätta traditionella föreningsmöten, utan det blir i stället fråga om en deltagandeform som föreningen kan erbjuda sina medlemmar utöver deltagande i vanligt möte.Föreningarna får varken avstå från föreningsmöten som hålls på traditionellt sätt eller begränsa medlemmarnas möjligheter att delta i sådana möten. Styrelsen kan i fortsättningen hålla sina möten helt elektroniskt om styrelsens alla medlemmar är enhälliga.

En förutsättning för distansdeltagande är att det finns bestämmelser om detta i stadgarna. Föreningarna ska få så fria händer som möjligt att besluta när och hur distansdeltagande används. I stadgarna kan det t.ex. anges att man får delta i möten genom något bestämt tekniskt hjälpmedel eller att distansdeltagande är möjligt endast i fråga om vissa möten, t.ex. höstmötet. Det blir också möjligt att bestämma t.ex. att beslutet om eventuellt distansdeltagande ska vara en uppgift för föreningens styrelse, helt eller delvis.

I stadgarna kan det också anges att medlemmarnas rätt till distansdeltagande gäller generellt och i alla sammanhang. Enligt 30 § i föreningslagen ska de bestämmelser om distansdeltagande som kompletterar lagen och stadgarna skrivas in i omröstnings- och valordningen. Eftersom det i regel inte är möjligt att på ett säkert sätt bedöma hur tekniken kommer att utvecklas, bör det därför i de flesta fall anses ändamålsenligt att man i stadgarna endast bestämmer om användningen av vissa deltagandeformer på ett relativt allmänt plan och skriver in närmare bestämmelser om detta i omröstnings- och valordningen. Till den del föreningens stadgar eller omröstnings- och valordning inte har några bestämmelser om detta, är det i regel styrelsen som fattar de praktiska besluten i samband med distansdeltagande, om inte föreningsmötet eller fullmäktige tar över denna fråga.

Vid beslutande om stadgarna ska föreningarna beakta att distansdeltagandet kan förorsaka problem vid beslutssituationer. De medlemmar som deltar i mötet har initiativrätt, vilket betyder att beslutssituationen kan ändras mycket under mötet. I föreningarnas stadgar kan man självfallet besluta att endast distansdeltagande i realtid ska komma i fråga.

En förutsättning för att distansdeltagande ska användas är att de deltagande medlemmarnas identitet och rösträkningen kan kontrolleras på motsvarande sätt som vid möten som hålls på det traditionella sättet. Det förutsätts sålunda inte att dessa frågor kan kontrolleras med fullständig säkerhet. Det förutsätts inte heller att de medlemmar som deltar på distans i föreningens möten ska kunna använda t.ex. sin rätt att ställa frågor eller att yttra sig. Det väsentliga är att medlemmarna kan delta i en omröstning på ett tillförlitligt sätt genom den metod som används. Det tekniska hjälpmedel som avses i bestämmelsen kan t.ex. vara bild- eller ljudförbindelse i realtid. Också andra sätt för distansdeltagande än t.ex. datakommunikation som förmedlar bild och ljud i realtid, eller deltagande per post kan komma i fråga, om de ovan nämnda villkoren uppfylls.

I möteskallelsen ska enligt 24 § i föreningslagen nämnas om möjligheten till distansdeltagande i mötet finns. Endast ett allmänt omnämnande av detta behövs i kallelsen, om närmare uppgifter om deltagandet finns att få t.ex. på ett sätt som anges i kallelsen. Om yttranderätten för den som deltar på distans är begränsad på något sätt, ska även detta anges i kallelsen.

Bestämmelser om distansdeltagande gäller i tillämpliga fall också fullmäktigemöten enligt 21 § i föreningslagen.

Texten är en bearbetad version av regeringens proposition: RP 267/2009

Utskriftsversion Uppdaterad 06.09.2010