Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Tilintarkastajan eroaminen – mikä on laillinen peruste?

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) tilintarkastusvalvonta saa usein kysymyksiä siitä, mikä on tilintarkastajalle lain ja hyvän tavan mukainen peruste erota tilintarkastustoimeksiannosta kesken toimikauden tai kieltäytyä vastaanottamasta tilintarkastustoimeksiantoa.

Tilintarkastuslain 2 luvun 9 §:n mukaan tilintarkastajan on annettava PRH:n tilintarkastusvalvonnalle selvitys eroamisesta kesken toimikauden tilintarkastustoimeksiannosta ja esitettävä eroamiselle perusteltu syy.

Saako tilintarkastaja valita asiakkaansa?

Tilintarkastaja saa valita asiakkaansa objektiivisilla ja laillisilla perusteilla. Asiakkaan arviointi on tehtävä objektiivisin kriteerein toimeksiantoa vastaanottaessa ja dokumentoitava asianmukaisesti. Erityisen tärkeää on riippumattomuuden arviointi toimeksiantoa vastaanotettaessa. Tilintarkastaja saa ottaa vastaan vain sellaisen toimeksiannon, jonka hoitamiseen hänen pätevyytensä ja resurssinsa ovat riittävät.

Riskiarvion merkitys

Tilintarkastajan on tehtävä toimeksiantoon liittyvä riskiarvio. Tilintarkastaja noudattaa asiakasvalinnassaan etukäteen valitsemaansa ja itselleen sopivaksi arvioimaansa riskitasoa. Lähtökohtaisesti toimeksiannon valinnassa, toimeksiannosta eroamisessa tai kieltäytymisessä tehtävästä hyvän tilintarkastustavan ja tilintarkastuslain mukainen menettely on perustaa valinta objektiiviseen riskiarvioon. Laki tai hyvä tilintarkastustapa eivät toisaalta rajoita niin sanottujen korkean riskin toimeksiantojen vastaanottamista.

Hyväksyttäviä syitä soveltamiskäytännössä

PRH on viimeaikaisessa käytännössä pitänyt seuraavia, usein toistuvia selvityksiä asianmukaisina perusteluina tilintarkastajan eroamiselle lakisääteisestä tilintarkastustoimeksiannosta kesken toimikauden:

  • Luottamuspula asiakkaan edustajien ja tilintarkastajan välillä eri perustein – esimerkiksi asiakas pyrkii rajoittamaan tarkastusta, kiirehtii asiattomasti, painostaa tilintarkastajaa mieleiseensä lausuntoon, pimittää johdolle epäedullisia tietoja. (ISA 210.6-8)
  • Tilintarkastuspalkkio on erääntynyt, mutta asiakas ei ole maksanut sitä.
  • Tilintarkastusasiakas ei toimita tilintarkastajan pyytämää aineistoa tilintarkastusta varten.
  • Tilintarkastusasiakkaan edustajat ovat menetelleet epärehellisesti tai jopa rikollisesti.
  • Tilintarkastaja ei saa yhteyttä asiakkaan edustajaan tai tämä ei vastaa viesteihin.

Eroaminen tai kieltäytyminen toimeksiannosta EU:n asettamien pakotteiden vuoksi

EU:n asettamat pakotteet Venäjää kohtaan ovat viime aikoina puhuttaneet tilintarkastajia. EU:n päätöksen mukaan tilintarkastuspalvelujen suora tai välillinen tarjoaminen Venäjän hallitukselle tai Venäjälle sijoittautuneille oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille on kielletty. Tilintarkastuspalvelujen tarjoamiseen lasketaan mukaan lakisääteinen tilintarkastus, kirjanpito- tai veroneuvontapalvelut sekä yritys- ja liikkeenjohdon konsultointi- tai suhdetoimintapalvelut. Lisäksi tilintarkastajan on noudatettava muita pakotepäätöksiä ja pidättäydyttävä asioimasta pakotelistalla olevien yritysten ja ihmisten kanssa.

Lähtökohtaisesti tilintarkastuspalveluja saa tarjota suomalaiselle osakeyhtiölle, jossa omistajana on Venäjällä kotipaikkaansa pitävä venäläinen luonnollinen henkilö. Tällaista oikeushenkilöä käsitellään suomalaisena osakeyhtiönä. Tilintarkastus- tai muita palveluja ei saa tarjota, jos kyseistä osakeyhtiötä käytetään pakotteiden kiertämisen välineenä. Tällöin tapauskohtaiset olosuhteet ratkaisevat. Tilintarkastajan on sovellettava asia ennen muotoa -lähestymistapaa.

Lue lisää PRH:n julkaisemasta artikkelista: EU:n asettamat Venäjään kohdistuvat pakotteet ja tilintarkastus.

Syrjintä voi olla rikos

Ihmisiä ei Suomen lain mukaan saa syrjiä etnisen alkuperän perusteella. On syytä toimia varovasti, jos tilintarkastaja harkitsee toimeksiannosta kieltäytymistä tai sen jättämistä kesken ja venäläisellä tai valkovenäläisellä henkilöllä ei ole yhteyksiä pakotteiden kohteisiin.

Syrjintäkielto ei koske yrityksiä. Objektiivisesti tehty riskiarvio, asiakkaan arviointi tai toimeksiannon jatkamisen arviointi voi johtaa kieltäytymiseen tai toimeksiannon kesken jättämiseen.

Asian jättäminen sillensä ei ole suositeltavaa

Tilintarkastajan eroamisen vaihtoehtona on joskus käytännössä se, että tilintarkastaja keskeyttää toimeksiannon suorittamisen ja jättää sen kesken eroamatta tehtävästä. Asia jää sillensä, kunnes tilintarkastusasiakas ehkä joskus hoitaa oman osuutensa. PRH ei pidä tätä suositeltavana toimintavaihtoehtona. Tilintarkastuslakia tiukasti tulkiten tilintarkastaja voi olla velvollinen antamaan kielteisen tai avoimen lausunnon tilintarkastuskertomuksessa, jos asiakas on jäänyt täysin passiiviseksi ja laiminlyönyt myötävaikuttaa tilintarkastukseen (TTL 3:9). Tilintarkastajan nimi jää kaupparekisteriin, ellei hän itse tällaisessa tapauksessa ilmoita sitä poistettavaksi. Tilintarkastaja (henkilö) saa tehdä poistamispyynnön kaupparekisteriin vain, jos hän ei enää toimi tilintarkastajan tehtävässä kyseisessä toimeksiannossa.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 19.06.2023